Webshops under stigende pres fra nedbrud og hackere
Nedetid og tab af data hører til de alvorligste trusler mod e-handlen og kan koste en virksomhed millioner af kroner.
At handle via mobilen er i dag lettere end at besøge en fysisk butik, men det også, at handelen som helhed bliver mere afhængig af, at teknikken fungerer.
Ifølge en international rapport fra Veeam koster ikke-planlagt nedetid virksomhederne 175 millioner kroner i tabt salg, mistede kunder og spildte timer, skriver virksomheden i en pressemeddelelse
Hele tre ud af fire nordiske virksomheder svarer, at nedbrud har en negativ indflydelse på deres mulighed for at gennemføre den digitale transformation– og gør det sværere at sælge varer og tilbyde tjenester digitalt.
Hackere og rigid teknologi står i vejen for succes
Udover den store konkurrence og den til tider voldsomme trafik, der kan lægge en side ned, hvis ikke man har den tekniske kapacitet, er der truslen fra hacker- og ransomwareangreb.
Hvor webshopejere i gamle dage blot skulle fokusere på deres it-løsning, er det nu nødvendigt at have fokus på hele tre områder, siger Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordisk salgsansvarlig hos Veeam:
- For det første er der brug for en skalerbar it-løsning, der kan klare den øgede trafik på de store shopping-dage.
- For det andet er der brug for en it-sikkerhedsløsning, der tager hånd om cybersikkerheden.
- Og for det tredje er der brug for en it-løsning og en klar procedure, der kan sikre, at webshoppen kommer op at køre igen inden for minutter – ikke timer – efter nedbrud.
Sådan bør virksomheder forberede sig på nedbrud
Victor Dohlmann fortæller også, at en af de vigtigste forberedelser er at tage sikkerhedskopier af alle systemkritiske informationer mindst hvert femtende minut, så man er forberedt ved et nedbrud. Han uddyber:
- Sikkerhedskopierne skal naturligvis lagres uden for netværket, så de vitterligt er sikre, hvis butikken angribes af hackere. Ligeså vigtigt er det at have procedurer for, hvordan systemerne genoprettes. Et nedbrudt system bør kunne være oppe igen inden for 15 minutter. Dette mindsker risikoen for tabt forretning og – måske endnu vigtigere – for at omdømmet lider skade, siger Victor Dohlmann.