Dansk Supermarked Group har solgt det sidste buræg
Så er det slut med at købe buræg i Dansk Supermarked Groups butikker.
Dermed slår Dansk Supermarked Groups ambition om højere dyrevelfærd nu fuldt igennem på et væsentligt område, nemlig dansk ægproduktion. Det fortæller Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør i Dansk Supermarked Group.
- Bedre Dyrevelfærd er blandt hovedområderne i vores indkøbsstrategi. At vi i samarbejde med vores leverandører af æg nu har nået vores mål allerede inden udgangen af 2017 er en vigtig milepæl for os og for vores kunder, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
Bilka, føtex, Netto og Salling har gennem flere år målrettet arbejdet på at fremme salget af skrabeæg, æg fra fritgående høns og økologiske æg – og har siden 2015 slet ikke markedsført buræg. Det har taget flere år at omlægge produktionen for ægproducenterne, og udfasningen af buræg er derfor sket i et tæt samarbejde mellem Dansk Supermarked Group og Dava Foods, der er landets største leverandør af æg.
- Vi følger både forbrugernes og Dansk Supermarked Groups ønsker om øget dyrevelfærd, og vores danske leverandører af æg har investeret i nye produktionssystemer med forbedret dyrevelfærd til følge – hvilket den aktuelle udfasning af buræg i butikkerne er et glimrende eksempel på, siger Ivan Noes Jørgensen, direktør i Dava Foods.
Dansk Supermarked Group og Dyrenes Beskyttelse indledte sidste år et samarbejde om at højne velfærden blandt landbrugsdyr. Hos Dyrenes Beskyttelse betegner direktør Britta Riis udfasningen af buræg som en vigtig milepæl i arbejdet for bedre dyrevelfærd.
- Udfasningen af buræggene fra Dansk Supermarked Group betyder, at flere danske høns får mærkbart bedre dyrevelfærd. Dyr skal ikke holdes i bur, og jeg er meget glad for, at den sidste bakke buræg nu er solgt i Dansk Supermarked Groups butikker, siger direktør Britta Riis fra Dyrenes Beskyttelse.
Salgsstoppet for buræg gælder skalæg, pasteuriserede æg og vagtelæg. Derudover indgår buræg som ingrediens i en lang række varer, og udfasningen af disse æg er også i gang i samarbejde med producenterne.
Det er Dansk Supermarked Groups ambition at udfase buræg som ingrediens, de såkaldte skjulte buræg, fra egen produktion og egne varemærker inden udgangen af 2019.
- Skjulte buræg indgår i rigtigt mange fødevarer. Også mange som man som forbruger ikke lige umiddelbart tænker over. Derfor er det særdeles flot og ambitiøst, at Dansk Supermarked Group nu også forventer at være i mål med udfasning af de skjulte buræg i fødevarer produceret og solgt under eget mærke inden 2019, siger Britta Riis fra Dyrenes Beskyttelse.
Tidslinje
2008: Dansk Supermarked Group er de første i Danmark til at ændre navnet på æg fra burhøns - fra ”friske æg” til ”buræg”.
2010: Salget af buræg stopper i Netto Tyskland.
2014: Dansk Supermarked Group indleder dialog med producenter om udfasning af buræg.
2014: Markedsføring af buræg ophører i føtex.
2014: føtex food stopper salget af buræg.
2015: Markedsføring af buræg ophører i Bilka og Netto.
2016: føtex og Salling stopper salget af buræg 1. september.
2017: Netto og Bilka stopper salget af buræg.
2019: Buræg som ingrediens fjernes fra Dansk Supermarked Groups egen produktion og egne varer.