Danskerne går sjældnere i supermarkedet
Danskerne køber sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne, viser ny undersøgelse.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup og GfK Consumerscan har lavet for Landbrug & Fødevarer, fortæller organisationen i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen viser, at danskerne i dag handler syv gange mindre om året, end de gjorde for fire år siden.
I 2012 købte den gennemsnitlige dansker ind 189 gange på et år ifølge tal fra GfK Consumerscan.
Det tal er i dag faldet til 182 gange om året svarende til 3,5 gange om ugen for den typiske dansker.
Generelt har der været en faldende tendens i indkøbsfrekvensen de senere år. Det stiller store krav til detailhandlen, der nu skal være endnu mere opmærksomme på forbrugerne.
- Det er vigtigere end nogensinde før at møde forbrugeren med præcis det udvalg og de kvalitetsfødevarer, de efterspørger. For når danskerne ændrer deres indkøbsvaner på den måde, de gør, og f.eks. køber sjældnere ind, skal både detailhandlen og hele fødevaresektoren arbejde endnu hårdere på fortsat at sikre forbrugerne et spændende og indbydende udvalg af fødevarer i købsøjeblikket, siger Marianne Gregersen, der er forbrugerøkonom hos Landbrug & Fødevarer.
Undersøgelsen viser også, at langt størstedelen af forbrugerne, hele 76 pct. af danskerne, planlægger deres indkøb på forhånd. Det gælder især for indkøb til aftensmaden:
- Man kan lidt populært sige, at indkøbet allerede begynder hjemme hos forbrugerne, når de forbereder ugens madplan, eller når de sidder og skriver på indkøbslisten, siger Marianne Gregersen.
Undersøgelsen om danskernes indkøbsvaner er lavet forud for Landbrug & Fødevarers store branchedag 'Fødevaredagen', der samler alle led i fødevarebranchen til en faglig dag, hvor der deles ny viden om forbrugertrends og nye tendenser.