23948sdkhjf

Nu vil Arla sælge økologisk mælk i Mellemøsten

Arla indleder i Dubai et fremstød for langtidsholdbar økologisk mælk fra blandt andet danske køer.
Økologi har længe været på forbrugernes dagsorden herhjemme, men nu forsøger Arla også at sælge ideen om bæredygtige og kemikaliefri mejeriprodukter i Mellemøsten.

I disse dage indleder mejerikoncernen et salgsfremstød, hvor man for første gang præsenterer økologisk, langtidsholdbar mælk for forbrugerne i Dubai.

Senere er det tanken, at markedsføre produktet i de øvrige Golfstater.

- De sidste par år har vi tydeligt kunnet mærke en øget interesse for naturlige produkter i regionen, særligt for frugt og grønt.

- Derfor har vi researchet og spurgt forbrugerne, hvad de tænker om økologiske mejerivarer og besluttet at prøve markedet af, siger Rasmus Malmbak-Kjeldsen, der er Arlas regionsdirektør for Mellemøsten og Afrika.

I de arabiske golfstater er udvalget af hjemmeproducerede mejerivarer stort.

Der findes en betragtelig mejeriindustri med såkaldte integrerede farme.

De består af mellem 2000 og 20.000 køer, hvor staldene ligger lige ved siden af mejeriproduktionen.

Men produktionen bliver besværliggjort af varmen og manglende vand, ligesom foder skal importeres.

Derfor har den økologiske mælk, som Arla sejler fra sit mejeri i Esbjerg til Mellemøsten, en berettigelse, mener Rasmus Malmbak-Kjeldsen.

- Vi har en stærk historie, som vi kan sælge til supermarkederne, og vi har nye produkter, som ikke bare lægger sig op af de eksisterende, samtidig med at vi kan tjene lidt ekstra penge til ejerne på det.

Målgruppen for det økologiske produkter er den brede middelklasse i Golfstaterne.

- Når det lige er her, er det fordi, de lande har en købekraft, der er højere end Nordafrika.

Målet med de nye økologiske produkter er at nå op på et salg på 100 millioner euro i det arabiske område om fem år.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111