Fik konfiskeret sin fortjeneste efter vildledende reklame
Markedsføring: Dealsite måtte ikke alene betale en bøde på 50.000 kr. men fik også konfiskeret sin fortjeneste efter vildlede markedsføring.
Men ud over bøden fik dealsitet også konfiskeret 16.693,98 kroner, hvilket svarer til dealsitets fortjeneste fra salget af de fire deals.
Sagen drejer sig om Dealhunters markedsføring af sushimenuer til rabat-priser. På sin hjemmeside reklamerede Dealhunter med rabatter, hvis for-brugerne bestilte dealen inden en bestemt frist. Et ur talte ned til, at til-budsfristen udløb, og der stod ”køb nu.”
Når tilbudsperioden på de enkelte deals udløb, forlængede Dealhunter imidlertid fristen med flere dage, så tilbuddet reelt begyndte forfra.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at det var en skærpende omstændig-hed, at det foregik på en hjemmeside, hvor forbrugerne typisk hurtigt skal beslutte sig for at købe.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte derfor dealsitet i marts 2016.
- Dealsites markedsfører sig ofte på tilbud, der kun gælder i en kort peri-ode, hvor forbrugerne skal slå til hurtigt, men man må selvfølgelig ikke foregive, at et tilbud kun gælder i en kort periode, hvis det ikke er sandt, siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
- Vi har løbende fokus på virksomheders markedsføring af tilbud, fordi prisen er et af de vigtigste parametre, når forbrugerne skal beslutte sig for at købe et produkt. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne ikke bliver vildledt om, hvor attraktivt et tilbud egentlig er.