OLED giver tv-salget et skub
Salget af OLED-tv forventes næsten firdoblet på et år.
- Salget af OLED-tv vil i antal næsten blive firedoblet på ét år: Fra 5.700 tv i 2016 til et forventet tal på 21.000 i år. Vi har en forventning om, at denne udvikling fortsætter i Danmark som i resten af Norden, der er i front i forhold til resten af verden.
Sådan siger Henrik Kyhl, der er nordisk direktør for TP Vision, som står bag Philips TV.
Tallene er fra analysefirmaet GfK og gælder samtlige mærker i Danmark.
13 pct. af alle 55”-TV og 16 pct. af alle 65”-TV ventes at være OLED, siger prognosen. De tilsvarende tal i 2016 var henholdsvis fem pct. og seks pct.
- 55” og 65” er dér, hvor der er størst vækst – og i disse størrelser er OLED-tv de mest solgte og udgør halvdelen af markedet, hvis vi ser på værdi, nævner Henrik Kyhl.
Med til at give efterspørgsel på større skærme er givetvis, at indholdet – uanset kilde – har fået et løft i kvalitet.
Mere og mere indhold sendes i Full HD og UHD samt med HDR-farvesystemet: