Discountkunder skal selv scanne mælk og kød ind med mobilen
Coop Danmark lancerer et nyt system i koncernens discountkæde.
Og i løbet af 2018 skal det system være rullet ud i alle koncernens 410 Fakta-butikker.
- Fakta-kæden er det rette sted at indføre det i første omgang på permanent basis, da der er tale om butikker med et mindre gennemsnitskøb end i de større supermarkeder. I konkurrencen er det afgørende at kunne gøre det let og enkelt for forbrugerne at handle – ikke mindst i discountsektoren, siger koncerndirektør Jan Madsen, som i Coop er ansvarlig for bl.a. Fakta og digitalisering, til Finans.
Ifølge professor Jan Damsgaard, Copenhagen Business School, som er ekspert i digitale betalinger, er Coops nye projekt led i en trend, der vil komme i hele dansk detailhandel.
- Butikkernes erfaringer med selvbetjeningskasser gør, at de nu er klar til næste skridt med også mobilløsninger. Når de laver den slags, peger meget internationalt på, at forbrugerne faktisk ikke snyder mere end tidligere. Så der kommer mange flere af de her løsninger, vurderer Jan Damsgaard over for Finans.
Også hos eksempelvis Coops største konkurrenter, Dansk Supermarked og Dagrofa, arbejdes der intenst med mulige nye betalingsformer.