Amerikanerne smider hår i Pandoras successuppe
Der er mange succeshistorier for Pandora i første kvartal. Men et trængt marked i USA er en stort streg.
USA er verdens største økonomi og et af Pandoras største markeder. Derfor kaster en nedgang på markedet en skygge over fremgang steder som Kina.
- Pandoras forretning i USA er fortsat påvirket af et svært detailmiljø, som skyldes en fortsat nedgang i antallet af besøgende i amerikanske indkøbscentre.
- Denne udvikling kunne ses i en nedgang på 3 procent i det direkte sammenlignelige salg i Pandora-ejede konceptbutikker, skriver selskabet i regnskabet.
Samlet solgte Pandora smykker for 5,2 milliarder kroner i årets tre første måneder. Det er en vækst på otte procent.
Salget i Nord- og Sydamerika faldt dog med fem procent til 1,7 milliarder kroner, trukket ned af et fald i salget i USA på syv procent.
- Det amerikanske marked er udfordrende lige nu, selv når man korrigerer for engangsposter.
- Det ligner, at markedet er bremset op. Det vil være noget, investorerne vil fokusere på, siger Pandora-analytiker hos Sydbank, Søren Løntoft Hansen.
USA er ikke det eneste sted, væksten er dæmpet af. Også i Storbritannien og Tyskland går det kun sløvt frem.
- På positivsiden er der solid vækst i mange af de markeder, der skal kompensere for faldet i væksten i de modne markeder, siger Søren Løntoft Hansen.
- Der er lande som Italien, Frankrig og Kina, siger Søren Løntoft Hansen.
Salget i Italien steg med 23 procent i første kvartal, salget i Frankrig steg med 15 procent, og det kinesiske salg bragede op med 125 procent.
Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet, der også tæller Australien, steg med 44 procent i første kvartal til 1,3 milliarder kroner.
- Det er positivt, men der er ingen tvivl om, at udviklingen i USA er et stort hår i suppen, siger Søren Løntoft Hansen.
/ritzau/