23948sdkhjf

Små virksomheder ignorerer åbenlyse stress-problemer

Hver anden af de små og mellemstore virksomheder mener ifølge en ny undersøgelse, at stress ikke er et særligt problem.

Men den selvsamme undersøgelse viser, at over halvdelen af virksomhederne har medarbejdere, som har været sygemeldte i mere end tre uger i træk.

Af dem angiver næsten halvdelen – 47 procent – stress som årsag til sygefraværet.

Det skriver Ugebrevet A4 tirsdag.

Undersøgelsen, som kommunikationsfirmaet Radius i samarbejde med analysefirmaet Userneeds har foretaget for pensionsselskabet Skandia, viser, at når virksomhederne bliver spurgt, om stress er et problem i deres virksomhed, er det kun ti procent, der svarer enten ’i høj grad’ eller ’i meget høj grad’.

50 procent mener, at det ’i lav grad’ eller ’slet ikke’ er et problem, mens 38 procent svarer i ’nogen grad’.

Samtidig har 42 procent af de virksomheder, som har oplevet langtidssygemeldinger, inden for de sidste to år sagt farvel til en eller flere medarbejdere på grund af sygdom. Også her er stress den årsag, der angives hyppigst.

Tendensen til at individualisere stress og ikke ville tage ansvaret for uhensigtsmæssige arbejdsforhold er udbredt, mener stressforsker ved Københavns Universitet Janne Skakon.

- Logikken er, at vi ikke har problemer med stress, men alligevel har vi nogle medarbejdere, der har fået stress. Så det må handle om noget i privatlivet. ’Medarbejderne tager generelt munden for fuld både på arbejde og i det private’, er en forklaring, vi ofte hører. Det kan være vanskeligt og besværligt for en leder at tage ansvaret på sig, fordi det ville pege på, at der skal ændres i organiseringen og prioritering på arbejdspladsen, og at man i det hele taget skal håndtere stressproblematikken, forklarer Janne Skakon overfor Ugebrevet A4.

I Dansk Erhverv, som er en af de arbejdsgiverorganisationer, som organiserer mange små og mellemstore virksomheder, er man af den opfattelse, at en stor del af den stress, der optræder blandt lønmodtagere, ikke entydigt kan føres tilbage til enten arbejdspladserne eller privatlivet, siger arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv, Anne-Marie Røge Krag til Ugebrevet A4.

- At medarbejdere sygemeldes med stress kan også udløses af skilsmisse, dødsfald eller alvorlig sygdom i nærmeste familie. Det er jo af gode grunde noget, som virksomhederne ikke har nogen mulighed for at forebygge. Det, de kan gøre, er at forebygge, at sygefraværet bliver så langt, som det ellers kunne være blevet, siger hun, der dog påpeger, at virksomhederne jo har en interesse i at have raske medarbejdere.

I Skandia, der har bestilt undersøgelsen, oplever arbejdsmiljø- og sundhedskonsulent Rikke Storm, at det ofte kommer bag på virksomhederne, når en medarbejder går ned med stress.

- Det er en kæmpe overraskelse, fordi de ikke har gjort sig de forberedende og indledende overvejelser om, hvordan de skal håndtere situationen, hvis en medarbejder bliver syg. Derfor står de med fletningerne i postkassen og skal først til at opfinde den dybe tallerken, siger hun til Ugebrevet A4.

Hun lægger ikke skjul på, at hendes selskab har en naturlig interesse i at sætte fokus på manglende forebyggelse af stress på små og mellemstore virksomheder, som udgør en stor del af kundekredsen. For det er Skandia, der skal punge ud, hvis en medarbejder på en af virksomhederne blandt kunderne ender med at blive uarbejdsdygtig.

- Min erfaring er, at hvis det drejer sig om noget, som ligger uden for arbejdspladsens umiddelbare rækkevidde – sygdom i nærmeste familie eller økonomiske problemer - så konstaterer virksomhederne bare, at det kunne de alligevel ikke have gjort noget ved. Men det er jo ikke rigtigt. Man kan sagtens gøre en masse forebyggende. Også når dét, der udløser stressen, ikke ligger 100 procent på virksomheden, siger hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093