Salget af el-cykler spurter derudad
Stadig flere danskere får øjnene op for el-cykler, skriver Dagbladet Roskilde.
Det billede bekræftes af cykelhandlere i Roskilde, Holbæk og Næstved, avisen har talt med.
- Nu er eksempelvis børnefamilierne kommet på banen. Ofte skal de også have en trailer bag på til et barn eller to, så de kan køre dem i dagplejen eller børnehaven, siger Kim Andersen, indehaver af Fri Bikeshop i Roskilde til avisen.
I 2015 var knapt hvert tiende solgte cykel med elmotor og batteri. Brancheforeningen forventer, at andelen nu er vokset til 12-14 procent, og at el-cyklerne udgør op imod 20 procent af cykelhandlernes omsætning.
Kim Andersen vurderer også, at el-cyklerne udgør omkring en femtedel af omsætningen i hans egen butik såvel som i de resterende 87 Fri Bikeshop-forretninger rundt om i landet.
Hos Ibrahim Parsaei, der er indehaver af Holbæk Cykler, er salget slået endnu mere igennem. Han vurderer, at el-cyklerne næsten udgør 50 procent af hans omsætning.
- Før solgte vi især klassiske udgaver af el-cyklen, men nu køber folk også sportscykler og citybikes med el. Blandt de nye kunder er blandt andet kontorfolk, der pendler relativt kort, men som ikke gider lugte af sved, når de kommer på arbejde, siger han til Dagbladet Roskilde.