23948sdkhjf

Bryder din virksomhed loven på Facebook?

Se reglerne for at holde konkurrencer på Facebook her.

Julen er højtid for konkurrencer og julekalendere på de sociale medier. Det er til stor glæde for mange danskere, men det kan også ende som et reelt problem både for de virksomheder, som ikke har styr på reglerne – de overtræder faktisk markedsføringsloven.

- Det er tillokkende at lave konkurrencer og andre markedsføringstiltag på de sociale medier op til jul fordi, det engagerer så mange brugere, og man kan nå ud ikke blot til dem, der egentligt deltager i konkurrencen, men også til hele deres netværk. Men netop derfor er det helt afgørende, at man som virksomhed har styr på markedsføringsloven og ikke beder sine brugere om noget ulovligt, forklarer Mette Bender, advokat hos advokatkontoret Awa Law.

Er det spam?
Mange virksomheder beder forbrugere om at dele et opslag eller tagge andre for, at man kan deltage i deres konkurrence på Facebook og Instagram.

Det fører til, at de uskyldige brugere pludselig spreder reklamer for firmaets produkter i deres netværk og på venners tidslinjer. Det er en klar overtrædelse af markedsføringslovens regler om uanmodet reklame (spam).

Hvad virksomhederne derimod godt må, er at bede forbrugerne om at synes godt om eller kommentere på deres konkurrenceopslag. Det involverer ikke andre end dem selv og virksomheden og er derfor i tråd med loven.

Julen er svindlernes tid
Og det er ikke kun virksomheder, der skaber problemer på de sociale medier.

Juletidens mange konkurrencer på de sociale medier udnyttes også af svindlere, som opretter falske virksomheder og uploader falske konkurrencer og produkter i reelle virksomheders navn.

- De lover forbrugerne uhørt billige produkter, og fordi de er skjult som rigtige virksomheders opslag, vælger mange forbrugere at drage nytte af ”tilbuddene”. Men det viser sig hurtigt, at de ikke køber et billigt produkt til eksempelvis 29 kr., men i stedet skal betale 299 kr. for at deltage i en konkurrence om produktet og tegne et abonnement til den rigtige, skjulte virksomhed, forklarer Mette Bender.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111