Få overblikket over byttereglerne her
Der er stor forskel på reglerne for at bytte varer i fysiske butikker og netbutikker.
- Vi forventer, at hver tredje dansker vil bytte en eller flere julegaver efter jul, og samtidig bliver flere og flere julegaver købt på nettet. Derfor er det afgørende, at de glade givere på forhånd har sat sig ind i byttereglerne, dér hvor de køber gaverne, siger Bo Dalsgaard.
Der er væsentlige forskelle på, hvilke rettigheder man har som forbruger, når man har køber gaverne i en fysisk butik, i en dansk netbutik eller en udenlandsk netbutik. Modsat hvad mange tror, kan de fysiske butikker selv bestemme, om de vil tilbyde kunderne en bytteret eller ej. De fleste giver dog den service.
Køber man gaven i en dansk eller europæisk netbutik, har man som forbruger derimod altid en fortrydelsesret på minimum 14 dage, fra man har modtaget varen.
Dansk Erhvervs gode råd om byttereglerne:
Hvis gaverne er købt i en fysisk butik
- Der gælder ingen bytte- eller returret, medmindre butikken har lovet det. Løftet kan gives som en generel bytte- eller returret eller som en konkret aftale i det enkelte tilfælde.
- Bytte- eller returrettigheder gælder kun i den forretning, hvor varen er købt, medmindre butikskæden har lovet, at varen kan byttes i alle forretninger.
- Hvis butikken har fastsat en frist for bytte eller returnering, skal den overholdes.
- Returret betyder, at forbrugeren kan kræve købesummen tilbage.
- Butikken kan kræve dokumentation for, at varen er købt hos butikken eller kæden.
- For at kunne returnere en vare skal den være ubeskadiget og må ikke være brugt.
- Varen skal leveres tilbage i original emballage, hvis emballagen har betydning for varens værdi eller muligheden for at sælge varen igen.
- Hvis varer som for eksempel musik og film er plomberet, må plomberingen ikke være brudt.
Hvis gaverne er købt i en dansk netbutik
- Hvor længe kan gaverne byttes? Ved handel på internettet er der 14 dages fortrydelsesret, men nogle netbutikker forlænger perioden i julen. Vær her opmærksom på, om der gælder særlige vilkår for perioden efter de første 14 dage (det kan for eksempel være krav om, at varen skal være ubrugt og i original emballage).
- Undersøg om varen eventuelt kan byttes i den erhvervsdrivendes fysiske butikker.
- Er der en særlig returseddel, der skal sendes med, hvis gaven skal byttes?
- Som udgangspunkt skal modtageren selv betale for portoen, hvis varen skal sendes retur. Det er derfor værd at undersøge, om netbutikken tilbyder gratis returfragt. Det gælder ikke mindst, hvis gaven er købt hos en udenlandsk netbutik.
- Hvis modtageren ønsker at få pengene retur for gaven, skal man være opmærksom på, at købesummen vil blive udbetalt til den oprindelige køber af produktet og ikke til modtageren af gaven. Det er kun muligt at få hele købesummen tilbage, hvis varen leveres tilbage ubrugt og sammen med den originale emballage.
- Hvis netbutikken er e-mærket, kan du være sikker på, at den lever op til lovgivningens krav.
Hvis gaven er købt i en udenlandsk netbutik
- Køber man sine julegaver i en udenlandsk netbutik, er det vigtigt at være opmærksom på i hvilket land, netbutikken har hjemme. Hører den til i et EU-land, er man som forbruger beskyttet af den generelle regel om, at man har minimum 2 års reklamationsret og 14 dages returret.
- Er det derimod en netbutik, der ikke har hjemme i et EU-land, er det sværere at sige noget generelt om byttevilkårerne, og man er som forbruger ikke beskyttet af lovfæstede rettigheder. Derfor er det ekstra vigtigt, at man som forbruger sætter sig grundigt ind i den enkelte butiks specifikke byttevilkår, herunder vilkår for returfragt og andre betingelser.
- Tjek e-mærkets liste over fupbutikker, www.emaerket.dk/fup . Står netbutikken her, så undlad at købe.
- Det er også en god tjekke andre forbrugeres erfaringer med netbutikken på anmeldelsessider såsom Trustpilot.