23948sdkhjf

Kæmpe lancering af Carlsberg på vej

Ølkæmpen kaster sig for første gang siden 2011 ud i en international kampagne.
For første gang siden 2011 kaster Carlsberg sig til næste år ud i en verdensomspændende reklamekampagne.

En kampagne, der kan løbe op i flere hundrede mio. kr., skriver Finans.

Det sker med afsæt i bryggeriets 170 års fødselsdag og vil få Carlsbergs historie som det gennemgående tema.

Hos Carlsberg vil man hverken be- eller afkræfte, at man brygger på kampagnen. Det eneste bryggeriet vil bekræfte er, at man fylder 170 år i 2017. Hvilket ikke kan benægtes.

I rigtigt mange år har man internt på Carlsberg talt om, at man gerne ville bruge bryggeriets historie langt mere aktivt i brandingen af Carlsberg: Bryggeriets oprindelse, Bryggeren, Carlsbergs Laboratorium, at man var den moderne øl-gærs moder, støtten til forskning og kultur, etc.

Men alle tilløb til »den historiske kampagne« er enten blevet kvalt i opløbet eller blevet gjort halvhjertet. Sådan bliver det ikke denne gang.

Sidst man lavede en verdensomspændende kampagne var i 2011 med sloganet »That Calls for a Carlsberg«. Dengang skrottede man sit gamle slogan »Probably the best beer in the World« og frigjorde sig fuldstændig fra sin egen historie.

I stedet skulle Carlsberg gøres til verdens hurtigstvoksende ølmærke og blive et såkaldt ikonisk brand. Bryggeriet var så langt ude på overdrevet og væk fra sine rødder, at man endda brugte datidens modeord »metroseksuel« til at beskrive et af sine produkter.

Kampagnen blev aldrig en succes. Især fordi store dele af organisationen fra begyndelsen var imod den store satsning. Ikke mindst i Storbritannien, hvor man nærmest nægtede at opgive sit gamle slogan.

Modstanden, eller revolten om man vil, blandt de ansatte blev i 2015 så stor, at man helt opgav »That Calls for a Carlsberg« og gik tilbage til »Probably.....«. De to mål om at blive et ikonisk brand og være hurtigstvoksende lå i ruiner sammen med mindst en halv mia. reklamekroner til kampagnen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101