Mobilbetalingens lillebror en dyr fornøjelse for ejere
Finans.dk skriver, at det koster ejerne af de lidet brugte Swipp 30 kroner, hver gang en kunde bruger den.
Løsningen, der er ejer af en stribe banker og konkurreret med Danske Banks Mobilepay, koster ifølge erhvervsmediet ejerne 30 kroner, hver gang en kunde bruger Swipp til at betale for noget.
- Hvis der ikke er mange brugere, vil enhedsomkostningerne være høje, uanset hvilken software man udvikler.
- Dertil kommer, at Swipp har lavet store og særdeles dyre reklamekampagner blandt andet med den forhenværende DR-vært Reimer Bo.
- Men det har ikke hjulpet, for folk har stadig brugt Mobilepay, siger seniorrådgiver ved Aalborg Universitet Lars Krull til Finans.
Finans' tal er baseret på flere interviews med anonyme kilder. De beskriver, at det koster 150 millioner kroner at køre og udvikle Swipp i år mens løsningen venter fem millioner transaktioner.
Swipp tog hvad der ligner et banesår sidste uge, da Nordea udtrådte af samarbejdet for i stedet at gå sammen med Danske Bank om Mobilepay.
Mobilepay havde fra start mere vind i sejlene end Swipp, der blandt andet kørte en reklamekampagne, der spillede på løsningen som en virus, lige samtidig med at Ebola hærgede Vestafrika.
Danske Banks løsning har ifølge sin hjemmeside nu 3,2 millioner brugere. Den er den tredjemest brugte applikation i Danmark, og den er blevet brugt til at overføre 60,5 milliarder kroner i år.
Swipp har ifølge sin hjemmeside over 800.000 brugere.
Swipp har ingen kommentarer til Finans' oplysninger.
/ritzau/