23948sdkhjf

Forbrugertrend: Fairtrade hitter på verdensplan

Det er især tre kategorier, der tegner stigningen.
Verden over er der bippet et signifikant højere antal Fairtrade-mærkede varer ind i supermarkederne i 2015, fortæller Fairtrade Danmark i en pressemeddelelse.

Salget har genereret 1 mia. kroner i bonus, som bønder og arbejdere har tjent oven i deres mindstepris og minimumsløn.

Bonussen har bønderne og arbejderne selv kunne investere i bedre produktion eller projekter som sundhedsklinikker og uddannelser i lokalområderne. Det bidrager til Fairtrades mål om at give nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere en mere fair handel.

- Det er fantastisk, at forbrugere verden over har været med til at forandre verden med deres indkøbskurv, og at bønderne og arbejderne sidste år har tjent en rekordstor bonus. Det er et resultat, som rigtig mange danskere har bidraget til, siger Jonas Giersing, direktør, Fairtrade i Denmark. I Danmark steg Fairtrade-salget med 9 procent i 2015.

Men året 2015 bød ikke på gode nyheder for alle i Fairtrade-systemet. Sukkerbønderne er hårdt ramt på grund af de seneste europæiske ændringer i sukker-politikken.

- EU’s ændrede sukkerpolitik har medført en lav sukkerpris i EU. Det har gjort det svært for Fairtrade-sukker at vinde plads på supermarkedshylderne. Mange bønder har været nødt til at sælge Fairtrade-certificeret sukker på konventionelle vilkår frem for på Fairtrade-vilkår, siger Jonas Giersing.

I 2015 steg Fairtrade-salget på verdensplan:

- 18 procent for kaffe
- 27 procent for kakao
- 12 procent for bananer

I 2015 steg Faitrade-salget i Danmark:

- 9 procent sammenlagt
- 29 procent for bananer
- 9 procent for kaffe
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.491