Stor stigning i salg af dyrere fødevarer
Alligevel er den samlede vækst i branchen fortsat behersket.
Men alligevel er markedet fortsat presset for den samlede branche, og danskerne bruger ikke flere penge på mad samlet set.
Ifølge Danmarks Statistik er forbruget af fødevarer faldet fra at udgøre 24 pct. af de private husstandes totalforbrug i 1981 til nu mindre end 15 pct.
Informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen, mener dog, at en øget satsning på blandt andet højere kvalitet og økologi nu ser ud til at give resultat.
- I årene efter finanskrisen har markedet været præget af discount – både i butiksudvikling og i supermarkederne, der har taget flere discountvarer ind. Og det vil tage lang tid at vende markedet, men der er klare tendenser. I Coop er salget af produkter i vores egne discountmærker således dykket med 13 pct. de seneste 12 måneder, mens de dyrere mærker til gengæld går frem med 10-20 pct., siger Jens Juul Nielsen.