23948sdkhjf

Kæder beskyldes for at drive hetz mod burægproducenter

Beslutningen ligner et PR-stunt, lyder kritikken.
Dyrevelfærd er en populær sag at bakke op om, hvilket reaktionerne på detailbranchens beslutning om at droppe buræg også afspejler, skriver Berlingske.

Men beslutningen ligner et PR-stunt, lyder kritikken nu.

Professor Peter Sandøe, der forsker i dyreetik, mener, at producenterne af buræg er ofre for en populistisk kampagne, der viser den brutale side af dagligbranchens forsøg på at få et godt image over for forbrugerne.

- Supermarkedskæderne scorer nogle meget billige point ved at fjerne buræggene. De ofrer ingenting, men kan fremover tjene flere penge på at sælge de dyrere æg. Det handler jo i sidste ende kun om, at supermarkedskædernes image skal se godt ud. De pudser glorien, undgår at Dyrenes Beskyttelse generer dem og mister ingenting økonomisk, siger Peter Sandøe.

Kritikken hænger sammen med, at landets 25 producenter for få år siden investerede op mod 350 millioner kroner for at leve op til EUs skærpede regler for burhønseproduktion.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093