Nørrebro Bryghus lander stor aftale med svensk alkoholmonopol
- De køber meget, rigtig meget, siger direktør.
I en blindtest slog danskerne 49 konkurrenter fra USA, Storbritannien, Tyskland og resten af Norden, skriver FødevareWatch.
- Vi kom ind for 14 måneder siden i Systembolaget med 40 cl. flaskeøl og for 8 måneder siden med 33 cl. dåseøl. Begge er med øllen New York Lager, siger direktøren for Nørrebro Bryghus, Henrik Vang, til FødevareWatch.
Ordren, som er gået ubemærket hen, landede det danske bryggeri i juni 2015, og lyder på, at der skal leveres 100.000 liter øl om året.
- De køber meget, rigtig meget. Systembolaget har omkring 430 butikker i Sverige, og vi er i dag repræsenteret i cirka 200 af dem, heraf er vi i 95 pct. af deres såkaldte premium-butikker, så det er i dem, at vi primært sælger vores produkter i Sverige, fortæller Henrik Vang.
Siden det danske mikrobryghus begyndte at levere øllet, har de haft en stigning totalt set, til trods for at dåsesalget kannibaliserer på flaskesalget.
At komme ind på det svenske sprutmonopols hylder er lettere sagt end gjort. Producenterne skal stille op i de såkaldte 'tenders', som er konkurrencer, der skal vindes, for at få adgang til det eftertragtede marked.
En tender foregår i to screeningsprocesser. I den første bliver produktet vurderet af et sæt dommere ud fra en række forskellige kvaliteter, såsom pris og kvalitet. Går man videre fra den, skal man ud i en blindsmagningstest mod de andre kandidater.
- New York Lager vandt foran 19 andre finalister i den første tender. Den anden tender var et globalt tender på premium dåse øl. Her vandt New York lager i blindtest foran 48 andre finalister fra henholdsvis store markeder som USA, Storbritannien, Tyskland og selvfølgelig Norden, oplyser Henrik Vang.