B&O skal udvikle tv med sydkoreanske LG Electronics
Aftale med LG om udvikling af tv skal spare B&O 200 millioner kroner om året. Første produkt lanceres i 2017.
Ifølge B&O, der fortsat er i dialog med en køber af hele butikken, er aftalen en del af planen om at strømline forretningen for at sikre fremtidigt overskud.
- Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af tv - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen.
- Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet, siger selskabets topchef, Tue Mantoni, i meddelelsen.
B&O venter at kunne spare omkring 150-200 millioner kroner om året med aftalen, når den er fuldt implementeret over de næste tre år.
- Partnerskabet vil bidrage til at løse en central strategisk udfordring, idet Bang & Olufsen vil opnå teknologiske kompetencer og den fornødne stordrift for at kunne forbedre selskabets langsigtede indtjening.
- Partnerskabet vil gøre det muligt for Bang & Olufsen at fokusere på kernekompetencer inden for akustik og design, alt imens selskabets supply chain, udvikling, produktion og service optimeres yderligere, lyder det i meddelelsen.
Det dansk-sydkoreanske ægtepar barsler allerede med det første barn - et OLED-TV, som lanceres i 2017.
Derudover omfatter partnerskabet samarbejde på andre områder såsom licens og
aktiviteter relateret til salg af andre produkter.
I november 2015 offentliggjorde B&O, at selskabet forhandlede med en eller flere købere af hele eller dele af aktiekapitalen. Og den proces er fortsat i gang med én potentiel byder, oplyser selskabet.
- På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed om udfaldet af dialogen med den potentielle byder, lyder det i meddelelsen.
/ritzau/