23948sdkhjf

Dansk Erhverv går i samarbejde med Forbrugerrådet

Reglerne om forbrugerbeskyttelse skal tage højde for digitaliseringen og globaliseringen. Derfor lancerer de to organisationer et fælles forbrugeroplæg
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk står sammen bag et fælles oplæg til regeringen med forslag til en modernisering af forbrugerlovgivningen, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Virkeligheden er en helt anden i 2016, end da flertallet af de danske forbrugerlove blev skrevet. Den digitale udvikling har forandret markedet og forholdet mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugerne sammenligner i dag priser fra mobiltelefonen, deler forbrugeranmeldelser på internettet og e-handler på alle tidspunkter af døgnet i både danske og udenlandske netbutikker.

Forandringerne påvirker både virksomheder og forbrugere, og der er behov for at nytænke reglerne, så de kan følge med udviklingen. Derfor har Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk i fællesskab udformet et oplæg med ønsker til fremtidens forbrugerpolitik.

- Virksomhederne skal opfylde alt for mange krav om oplysninger til deres kunder og ofte i et tungt juridisk sprog, som de færreste læser. Man bør fremover skelne mellem ’nice to know’ og ’need to know’, for der er jo ikke tale om reel forbrugerbeskyttelse, hvis forbrugerne ikke orker at læse informationen, siger markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.

Blandt Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhvervs fælles forslag er derfor en revision af reglerne om brug af cookies på hjemmesider og en forenkling af informationskravene ved nethandel, da det kan være svært for forbrugerne at gennemskue de omfattende aftalebetingelser i forbindelse med køb på nettet, mens det er tungt for virksomhederne at opfylde informationskravene.

Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk har sendt deres fælles oplæg til regeringen som inspiration til fremtidige initiativer på området, som begge organisationer gerne vil bidrage aktivt til.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079