Marketingafdelinger kan få kunderne helt for sig selv
Den digitale annoncerings popularitet betyder, at postkasserne ligger øde hen. Og det giver mulighed for effektivt og billigt at få de mulige kunders opmærksomhed helt for sig selv.
En af de mest populære, digitale annonceformer er at bruge Google Adwords. Men bruger virksomhederne flere penge på søgemaskiner, så stiger priserne automatisk, fordi annoncerne sælges efter auktionsprincippet.
Stigende priser
De fleste danske virksomheder kan derfor genkende billedet af de stigende udgifter til den digital markedsføring. Til gengæld overser de, at de med en direct marketing kampagne efterhånden kan have postkassen næsten for sig selv.
- Hvis der eksempelvis skal 20 klik til en kundehenvendelse via internettet, og kun 20 pct. af kundeemnerne ender med at blive til forretning, så skal der 100 klik til en ny kunde. Så i det eksempel kan prisen på en ny kunde let lande på f.eks. 5.000 kroner. Med Adwords er det jo ikke kun potentielle kunder, der klikker. Det kan også være konkurrenter, jobsøgende samt studerende og elever, der leder efter praktikpladser. Det ved man jo ikke som annoncør, forklarer marketingdirektør Henrik Kruse fra GP Tryk/Zeuner Grafisk.
Han peger omvendt på at virksomheder i stigende grad overset den mere klassiske annoncering, som ud fra den beregning kan vise sig at give et bedre afkast for marketingsafdelingen:
- Mange tror sikkert, at portostigningen til 19 kroner for et almindeligt brev, har slået den sidste direct marketing kampagne ihjel, men faktisk kan man stadig få prisen ned på ca. en femmer for distributionen, og et moderne trykkeri kan klare individuel print og kuvertering for ca. en krone per forsendelse.
Postkassen ligger øde hen
En direct mail har ifølge virksomheden den fordel, at man kan ramme sin målgruppe helt præcist, hvis man har styr på sin målgruppe og sit budskab. Effekten af det trykte budskab er nemlig tilsvarende vokset, fordi der er sket et voldsomt fald i postmængden:
- Hvor de fleste private og mange små- og mellemstore virksomheder tidligere fik post dagligt, ligger postkassen nu øde hen flere dage hver uge, når vi alene ser på de adresserede forsendelser. Kampen om kundernes digitale opmærksomhed er derimod benhård på alle kanaler og platforme, forklarer Henrik Kruse.
Netfirmaer bruger også klassisk post
Dyre digitale klik
Et Adword-klik koster let både 30, 50 og 70 kroner, hvis en virksomhed vil have en topplacering på Google. Ifølge Adgooroo, der er en del af analysevirksomheden Kantar, kostede det dyreste amerikanske søgeord hele 272 USD per klik i 2015. Til sammenligning koster søgeordet bilforsikring i USA omkring 30 USD, mens man i Danmark kan ’nøjes’ med ca. 99 kroner. Om det er en god forretning afhænger af flere forhold, men først og fremmest af konverteringsraten – hvor mange klik skal der til, før man har en ny kunde.
Et Adword-klik koster let både 30, 50 og 70 kroner, hvis en virksomhed vil have en topplacering på Google. Ifølge Adgooroo, der er en del af analysevirksomheden Kantar, kostede det dyreste amerikanske søgeord hele 272 USD per klik i 2015. Til sammenligning koster søgeordet bilforsikring i USA omkring 30 USD, mens man i Danmark kan ’nøjes’ med ca. 99 kroner. Om det er en god forretning afhænger af flere forhold, men først og fremmest af konverteringsraten – hvor mange klik skal der til, før man har en ny kunde.
En af de virksomheder, der lidt overraskende kombinerer digital og klassisk markedsføring er den danske spiludbyder Spilnu.dk. Adm. direktør og medstifter Mads Peter Veiby fortæller:
- Vi er fra fødslen en 100% onlinevirksomhed, hvor både kundekommunikation og selve produktet er digital, men alligevel er det vores erfaring, at vi får stor effekt af vores offline kampagner, som det fysiske fødselsdagskort, vi sender til kunder. Ud over effekten giver det også vores kunder oplevelsen af, at vi gerne vil gøre noget særligt for dem. At de betyder noget for os, og det er meget vigtigt for vores virksomhed, fortæller han.
- Mange virksomheder vil i dag kunne få langt større effekt og ROI af en velgennemtænkt direct mail til en veldefineret målgruppe, end de vil få online for det samme budget. En kampagne med eksempelvis 3000 modtagere koster alt inkl. omkring 20.000, og hvis blot 5 pct. responderer, og 20 pct. af dem konverteres til kunder, så har man fået 30 nye kunder, eller hvad der svarer til godt 600 kroner per ny kunde.
Derfor stiger prisen
Når man køber Adwords annoncer på bestemte søgeord sælger Google dem efter et auktionsprincip. Det betyder, at jo mere populært Adwords-annoncering bliver i en branche jo mere stiger prisen på de bedste søgeord, fordi der er flere købere, der byder. I følge analysevirksomheden Forrester, vil virksomhederne i år have fordoblet deres udgifter til markedsføring på søgemaskiner som især Google over 5 år. Det øger konkurrencen og prisen på de mest populære søgeord.
GP-tryk/Zeuner, der rådgiver virksomheder og markedsføringsbureauer, har på deres netside en række eksempler, der gør det muligt at sammenligne prisen på Adwords og direct marketing kampagner.