Tøjgiganten H&M er fanget i krybesporet i Danmark
Den internationale tøjgigant H&M har kun en lille vækst i Danmark i 2015, viser seneste årsregnskab.
Det er sket samtidig med, at hele H&M er har haft foden på speederen.
I Danmark har H&M i 2015 omsat for 5,4 milliarder svenske kroner, svarende til 4,4 milliarder danske kroner og en fremgang på seks procent.
Trækker man valutaeffekten fra, var fremgangen på blot 3 procent. Det er sket gennem 103 butikker- fire mere end i 2014.
På verdensplan langede H&M tøj over disken for 180,9 milliarder svenske kroner i 2015, hvilket er en markant stigning på næsten 20 procent.
Den svagere svenske krone har dog givet en hjælpende hånd, og uden den er salget steget med 11 procent.
- 2015 har været et år med stor ekspansion for H&M Gruppen. Vi har åbnet 413 butikker, 249 alene i årets tre sidste måneder, skriver administrerende direktør Karl-Johan Persson i regnskabet.
Med årets udvidelser er der nu H&M butikker fordelt på 61 forskellige lande. Antallet af medarbejdere er samtidig steget til 104.634, et hop på omkring 10.000.
Gruppen har nu 3924 butikker verden over, hvor af 3610 er H&M-butikker. De to andre store brands som H&M ejer, Monki og Weekday, fik begge en stribe nye butikker i året.
De største lande for H&M er Tyskland, hvor man langede tøj for 37 milliarder svenske kroner over disken, og USA, hvor man solgte for 24,1 milliarder svenske kroner.
Specielt i USA har H&M haft en voldsom vækst. Der er kommet 60 nye butikker til, og salget er øget med 45 procent. Dog fortsat godt hjulpet af den stærke dollar.
I 2016 vil H&M fortsætte med at vokse. Selskabet vil øge antallet af butikker med 425 styk og gå ind på det new zealandske, cypriotiske og puerto ricanske marked.
- Vi er stadig i en industri med stor konkurrence, og derfor bliver vi nødt til hele tiden at udvikle vores tilbud til kunderne i vores brands, skriver Karl-Johan Persson.
/ritzau/