23948sdkhjf

Danskerne til butikspersonalet: Hold jer væk

Modsat resten af Europa vil vi have lov til at gå rundt og snuse for os selv.
I disse dage stormer købelystne danskere ud i butikkerne for at få fat på de mange varer, der er på udsalg. Men modsat resten af Europa ønsker vi ikke, at personalet skal henvende sig til os med det samme. Det viser en stor, europæisk undersøgelse fra Deloitte.

- Danskernes indkøbsadfærd er helt klart anderledes end i resten af Europa. Tager man sydpå, er der større tradition for, at butikspersonalet henvender sig, så snart man træder ind ad døren. I Danmark vil mange hellere gå og snuse rundt for sig selv for at se, om der er noget, der frister, siger Deloittes ekspert i forbrug Peter Mølkjær.

Kun 31 procent af danskerne ønsker, at butikspersonalet straks skal tage kontakt. Det gør 44 pct. af europæerne. På samme måde ønsker 41 pct. af europæerne at blive oplyst om tilbud og rabatter. Det gør kun 30 pct. af danskerne.

- Mange steder i Sydeuropa findes en meget verbal salgskultur, hvor personalet åbent prøver at overbevise kunderne om, at de købe deres varer. Det kan godt virke lidt grænseoverskridende for os i det kolde nord. Vi kan ikke lide at føle, at vi bliver prakket noget på, siger Peter Mølkjær.

Spørger man danskerne, hvad fordelen er ved at handle i en fysisk butik frem for på internettet, er svaret professionel rådgivning, hurtige leveringstider, samt at det er let at returnere et produkt, man alligevel ikke skal bruge.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109