Dansk koncept vinder international detailpris
Danske Vigga, der designer og producerer bæredygtigt børnetøj, trækker prisen hjem for det mest innovative forretningskoncept inden for detail i 2015.
Vinderen af Retail Innovation Award 2016, Vigga, designer og producerer børnetøj, der formidles gennem en abonnementsordning, som kunderne hver måned betaler et fast beløb for at være medlem af.
Det var kombinationen af et manglende udvalg af god kvalitet indenfor børnetøj og ærgrelsen over, at en sparkedragt kun blev brugt få gange, før babyen voksede ud af den, der gav ægteparret Vigga og Peter Svensson ideen til konceptet.
Det problem har Vigga nu løst ved at lade børnetøjet i god kvalitet og gennemtænkt design gå videre til den næste kunde i abonnementsordningen Vigga.
- Vigga har skabt succes ved at koble bæredygtig produktion og deleøkonomi i en abonnementsordning, og virkeliggør ikke bare en, men flere af de overordnede trends, der optager den globale detailhandel i disse år. I Ebeltoft Group har vi vurderet ca. 200 forretningskoncepter i detailhandlen i forhold til de mest bærende trends. Og Vigga løber med førstepladsen, fordi konceptet tiltaler en bred forbrugerskare. Det appellerer både til forbrugeren, der tager ansvar for ressourceforbruget og klodens tilstand, men tilbyder også den form for fleksibilitet og tilgængelighed, der appellerer til en helt anden type forbruger, siger Dorte Wimmer, forbrugerspecialist i Retail Institution Scandinavia, der er det skandinaviske medlem af Ebeltoft Group.
Den globale alliance Ebeltoft Group består af detaileksperter fra mere end 20 lande. Hvert år sætter eksperterne sig sammen og deler de mest innovative cases fra de respektive hjemlande. I år er vinderen Vigga blevet fundet ud fra en bruttoliste på 196 cases.