Dansk Erhverv: Formynderi at stoppe indsamling af købsoplysninger
Forbrugerombudsmanden forbyder detailhandlens indsamling af oplysninger om kunders indkøb – også når forbrugerne har givet samtykke til indsamlingen.
Hidtil har denne regel kun gjaldt bankerne.
Indgrebet strider mod moderne forbrugeres ønske, mener Dansk Erhverv.
Hensigten med forbuddet er at forhindre, at forbrugeroplysninger bliver misbrugt til markedsføring, men indgrebet strider mod moderne forbrugeres ønsker og virksomhedernes virkelighed, ifølge Dansk Erhverv.
- Vi mener, det er ude af trit med virkeligheden at forbyde indsamling af oplysninger om forbrugernes køb, selvom forbrugerne selv har givet samtykke til det. Det er i strid med moderne forbrugeres ønsker. Vi ved, de efterspørger personaliseret service og tilbud målrettet lige netop dem. Forbrugerne ønsker relevant og målrettet kommunikation og vil ikke spilde deres tid, siger markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv.
Hun understreger, at virksomhederne kun skal have mulighed for at indsamle og anvende kundeoplysninger, såkaldte kundeprofiler, når kunderne har givet deres samtykke.
- Man skal selvfølgelig ikke have lov til at sælge profilerne til tredjemand uden et samtykke. Men Forbrugerombudsmandens nye tolkning betyder, at oplysningerne ikke må indsamles, selv om forbrugeren har givet samtykke. Vi mener, det er formynderi, som vi ikke forstår baggrunden for. Hvorfor skal forbrugerne beskyttes mod tilbud og markedsføring, de selv ønsker? siger Lone Rasmussen.
Dansk Erhverv vurderer, det vil skade danske virksomheder, hvis de ikke har samme muligheder for at give personaliseret kundeservice som deres udenlandske konkurrenter. Organisationen vil derfor arbejde for at ændre reglerne, så de kommer bedre i tråd med virkeligheden på markedet.