Detailhandlen faldt tilbage i december
Novembertilbud og Black Friday gik ud over julehandel og decemberomsætning. Men samlet var der tale om en lille stigning, viser dugfriske tal.
Dermed er der et lille brud i den ellers fine tendens i detailhandlen, som har stået på siden sommeren, og det er værd at bemærke, at detailhandlen for hele 2015 lå 1,2% højere end året inden.
- Tilbagegangen skal også ses i lyset af Black Friday, som er et nyt fænomen herhjemme og som den normale sæsonkorrektion derfor ikke tager højde for endnu. Det kan betyde, at detailsalget i december blev lavere end ellers, fordi en større del af julehandlen nu foretages på baggrund af november-tilbuddene, mener Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen.
Lille stigning
Den pæne udvikling over efteråret betyder, at detailsalget for perioden oktober–december steg med 0,2% forhold til det foregående kvartal. Og i forhold til sidste år er detailhandlen over de seneste tre måneder oppe med 1,1%.
- Det er en pæn stigning. I lyset af, at købekraften stiger for rigtig mange husholdninger i år som følge af den bedre situation på arbejdsmarkedet, fremgang på boligmarkedet, og de historisk lave finansieringsomkostninger er der grund til at vente, at privatforbruget fortsat kan virke som vækstlokomotiv for dansk økonomi i en tid, hvor eksporten har svære vilkår, forklarer Helge J. Pedersen.