Forbrugerombudsmand: Butikker må ikke registrere køb på betalingskort
Forbrugerombudsmand strammer forbud mod indsamling af forbrugerprofiler.
Det er ellers oplysninger, der i nogle tilfælde kan trækkes ud af kundernes betalingskorttransaktioner.
Men hidtil har betalingstjenestelovens forbud mod at gøre det kun været tolket sådan, at forbuddet kun gjaldt for banker og andre virksomheder, der udsteder betalingskort og andre betalingstjenester som for eksempel MobilePay.
- Ud fra lovens forarbejder antager vi, at det har været lovgivers intention, at forbuddet skulle omfatte alle erhvervsdrivende. Derfor skærper vi vores praksis, således at forbuddet gælder alle erhvervsdrivende, siger Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.
Stramningen af forbuddet er blevet aktuel, efter at flere virksomheder har henvendt sig til Forbrugerombudsmanden for at høre, hvor grænsen går for, hvad de må samle ind og registrere af de oplysninger, de har adgang til, når kunden betaler med betalingskort i deres butik.
- Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.