23948sdkhjf

Småbørnsfamilier køber oftere mad via nettet

16 pct. af småbørnsforældrene køber dagligvarer i netsupermarkeder.
Familierne ligger højere end gennemsnittet, når det gælder dagligvareindkøb på nettet.

Det viser en ny undersøgelse fra reklame- og vidensbureauet Envision, der har undersøgt, om den digitale udvikling har påvirket familielivet i samme omfang, som andre dele af samfundet er er ændret.

Hele 16 pct. af de unge generation Y-forældre (mellem 25 og 40 år) klarer indkøb helt eller delvist via nettet.

Det samme gælder hver tiende af generation X (mellem 40 og 55 år).

Småbørnsforældrene planlægger i langt højere grad deres indkøb end de ældre forældre.

Flertallet i generation Y køber stort ind en gang i weekenden og supplerer en enkelt eller to gange i løbet af ugen.

44 pct. af forældrene i generation X køber ind dagligt eller næsten dagligt.

Nogle af de interviewede forældre erklærer, at hvis de havde tid, ville de droppe netindkøbene, fordi de savner at komme i supermarkedet og blive inspireret.

Indkøb kan nemlig være det lille afbræk fra hverdagen, som forældrene nyder. En mor fra generation Y siger:

- Når der skal købes ind i butikkerne, er det min pause at gå alene i Netto. Jeg nyder at have tid til at kigge på hylderne, spotvarerne. Det er faktisk en luksus at tage i Netto alene.

Det gælder dog langt fra alle.

Undersøgelsen bygger på dybdeinterviews med 27 danske børnefamilier og en række eksperter. Derudover inddrages såvel Gallups Day-in-life database som Index Danmark, ligesom der i samarbejde med YouGov er foretaget en større spørgeskemaundersøgelse blandt 520 respondenter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062