Nu skal detailbranchens SMV'ere lære at eksportere
Små og mellemstore virksomheder indenfor detailbranchen kan supplere salget med eksport via nettet. I næste uge hjælper eksperter dem med at komme i gang.
Det er Erhvervsstyrelsen, der med kampagnen Gå digital, sammen med virksomheder og eksperter i øjeblikket hjælper SMV'erne med eksport og e-handel. På en række gratis møder fordelt over landet har de indbudt virksomheder fra detail, engros, e-handel og transportområdet, til at være med.
Med de to konferencer i næste uge er turen kommet til detailområdet. Under mottoet, der behøver ikke at være langt fra Tønder til Tokyo, får virksomhederne overblik over deres eksportpotentiale, og lærer hvordan de håndtere en webshop, laver markedsføring og henter de økonomiske gevinster ved e-handel over grænserne.
Helt almindelige SMV'ere
Det er Google, MakesYouLocal og Eksportrådet, der står for de gode råd. Og det kræver ikke, at virksomheden er stor nok til at have IT-eksperter og markedsføringsafdelinger. Ideen er netop, at det er helt almindelige små og mellemstore virksomheder, der skal have løftet deres muligheder. Derfor er der er også plads til at lokale virksomheder kan dele ud af deres erfaringer med at få eksportsucces på nettet.
Men konferencen henvender sig ikke kun til virksomheder, der skal til starte en webshop. Også mere garvede e-købmænd, som ønsker at få hul på salget til udenlandske kunder, er med i Herning eller Vejle, når eksperterne forklarer, hvordan man gør.
Bag konferencerne på tirsdag og på onsdag står et partnerskab bestående af Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv, DI Handel, DI ITEK, FDIH og IT-Branchen. IMIDT og Vejle Kommune er medarrangører.