23948sdkhjf

Om fem år vil hver anden dansker købe dagligvarer på nettet

Indkøbskurven vil indeholde mindre kød.
En ny nordisk undersøgelse fra rådgivnings- og revisionsfirmaet Ernst & Young (EY) viser, at flere end halvdelen af danskerne om fem år vil købe mel, kød og mælk i et onlinesupermarked.

I dag køber tre ud af fire dagligvarer i en fysisk butik.

Når vi om fem år går i den fysiske butik, vil kun fire ud af ti absolut foretrække personlig betjening. Hver femte vil foretrække selv at scanne, mens fire ud af ti er ligeglade med, om de bliver betjent af en person eller selv skal scanne.

Fordelingen af varer i indkøbskurven vil ændre sig, så vil indeholde mindre kød fra firbenede dyr, men mere fisk, kylling og flere grøntsager og kornprodukter.

I forhold til at nedsætte kødforbruget halter Danmark dog efter de øvrige nordiske lande. Topscorer er Sverige, hvor knap hver tredje forventer at skære ned på kødforbruget.

Danskerne er heller ikke lige så interesserede som hverken svenskere, nordmænd eller finner i, hvorvidt madvarer er økologiske, lokalt eller miljøvenligt fremstillet.

Undersøgelse viser, at forbrugerne ønsker, at det skal være endnu mere nemt og bekvemt at fremskaffe sine måltider. Og især de unge (14 pct.) synes godt om færdige pakker med forskellige madvarer.


Fakta om undersøgelsen
EY’s Nordic Food Survey 2015 er baseret på svar fra 2069 respondenter med lige mange respondenter fra hvert nordisk land. Undersøgelsens fokus har været at spørge ind til forbrugernes forventninger til udviklingen om om fem år. Undersøgelsen er gennemført i 2015 af analysevirksomheden Ipsos på vegne af EY.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11