23948sdkhjf

Tomex slår alle rekorder med nyt regnskab

Den nordjyske fødevaregrossist sigter efter fødevarebranchens absolutte top efter et 2014/15-regnskab med fremgang på både top- og bundlinje.
Der er fremgang over hele linjen for Tomex Danmark A/S, som netop har fremlagt virksomhedens nye regnskab for 2014/15.

Sidste års rekordomsætning er forbedret med 14 procent til 1.372 mio. kr., mens resultatet før skat er på 35,8 mio. kr. Det er en forbedring på næsten 50 procent i forhold til rekordåret 2007/08, hvor Tomex hentede 24,3 mio. kr.

Måtte blive og kæmpe
- Vi har flere forskellige selskaber i koncernen, og det er jo ikke alt, der giver overskud hvert år. Men i år er vi kommet dertil, hvor vi kan sige, at alle har bidraget positivt, siger adm. direktør Tom Andersen om udviklingen i den virksomhed, han selv grundlagde i 1988.

Han henviser blandt andet til Tomex’ satsning i Serbien, som i løbet af de sidste syv år har kostet virksomheden en del lærepenge.

- Men vi havde så store problemer dernede, at vi var nødt til at kæmpe videre, siger Tom Andersen med et smil om forretningsområdet, der nu er begyndt at give afkast på bundlinjen.

Ikke herre over fredsforhandlinger
Ud over Tomex’ egne aktiviteter har virksomheden fået en hjælpende hånd fra det internationale valutamarked, hvor dollaren er steget i løbet af det sidste år. Tom Andersen glæder sig over udviklingen, men understreger samtidig, at han hellere vurderer forretningen på baggrund af volumen og indtjening.

- Vi interesserer os ikke ret meget for omsætning. Når dollaren er steget med en krone, og vi har vores hovedomsætning der, så stiger omsætningen måske allerede med 15 procent på grund af valutaudviklingen. Derfor er det mere interessant at se på, hvor mange containere, der bliver sendt af sted, siger Tom Andersen.

Og det er mange containere, fastslår Tomex-direktøren, som især har oplevet fremgang i Sydøstasien og Latinamerika det forgange år.

- Vi er ikke herre over hverken fredsforhandlinger eller råvarepriser. Men vi er i den heldige situation, at folk skal spise. Og da vi handler over hele verden, må vi bare tilpasse os den situation og de behov, der er på de forskellige markeder, siger Tom Andersen om virksomhedens åbenhed over for nye markeder.

Sigter efter 2 mia. kr.
Tomex gik ind i 2014/15-regnskabet med et slogan, der hed ”Business as usual – just better”. Idéen var, at Tomex nu skulle fokusere på at blive endnu bedre til at tjene penge på kerneområderne, og det er altså lykkedes – måske endda i en grad, så det kan være svært at sætte tal på målsætningen for det indeværende regnskabsår.

- Vi havde faktisk tænkt os at sige ”Business as usual – just much better”, men det kan da være svært. Vi kan jo ikke forvente en dollar, der stiger en krone i dansk regning igen i år, så der kan godt være nogle udfordringer. Men vi tror alligevel fast på, at vi opnår en stigende omsætning kombineret med en fastholdelse af vores bruttoavance, siger Tom Andersen.

Direkte adspurgt går han alligevel med til at sætte et tal på målet for omsætningen i 2018, når Tomex kan fejre virksomhedens 30 års jubilæum:

- 2 mia. kr. og en indtjening der følger tilsvarende med.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14