Salg af solcreme kaster skygge over omsætningen i Matas
Omsætningen voksede ikke som forventet i første kvartal i Matas, hvor sæsonsalget trækker ned.
Det påvirker omsætningen i detailkæden, som ikke voksede lige så meget hen over sommeren, som kædens topchef, Terje List, havde ventet.
Det er svært at trække kunder i butikken, når det regner om sommeren, erkender den administrerende direktør.
- Nogle af vores sæsonkategorier, der faktisk har en stor betydning i det kvartal, har klaret sig mindre godt. Det har også betydet, at trafikken i vores butikker har været lidt mindre - og det har smittet af på vores andre produkter, siger Terje List til Ritzau Finans.
- Har du et akut behov for at få løst et problem, som at beskytte dig mod solskoldning, så går du ind i en butik for at få løst det problem. Sidder du i sommerhuset, og det står ned i stænger - ja, så har du ikke det problem, tilføjer den administrerende direktør.
Ekstraordinært dårligt salg af sæsonprodukter som solcreme og aftersun og generel lav vækst i det danske detailhandelsmarked medførte en lavere udvikling i omsætningen end forventet, oplyser Matas i regnskabet for maj, juni og juli.
Omsætningen landede på 826,5 millioner kroner, og det svarer til et fald på 0,1 procent i første kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/2016 sammenlignet med sidste sommer.
Men selvom indtægterne stort set stod i stampe frem for at vokse, så endte det alligevel med et tilfredsstillende resultat, lyder konklusionen. Matas fik et resultat før skat på 113 millioner kroner mod 96 millioner kroner i samme periode sidste år.
- En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, siger Terje List i regnskabet.
Trods skyggesiden af regnskabet for første kvartal kan Matas fastholde forventningerne til resten af regnskabsåret, som blandt andet lyder på en omsætning omkring 3,5 milliarder kroner.
/ritzau/