23948sdkhjf

Faglig opkvalificering i Tigerbutikkerne

Dansk Erhverv og HK Handel har sammen udarbejdet et opkvalificeringsforløb for erfarne ufaglærte medarbejdere i detailhandlen.
Til oktober i år afslutter Tiger-butikkerne et forløb, hvor 15 medarbejdere bliver udlært inden for detailhandel.

Det skriver Dansk Erhverv i sit politiske nyhedsbrev.

Dansk Erhverv vil sikre, at medlemsvirksomhederne har adgang til en uddannet arbejdskraft, der matcher det aktuelle arbejdsmarked.

I den forbindelse har Dansk Erhverv og HK Handel udviklet et efteruddannelsesforløb, der giver erfarne ufaglærte medarbejdere inden for detailhandlen mulighed for at opnå faglært status.

I landsoverenskomsten for butik har Dansk Erhverv og HK Handel givet den enkelte medarbejder ret til 5 ugers frihed pr. år, inden for en periode på 3 år, til at deltage i en sådant opkvalificeringsforløb.

En af de virksomheder, som har anvendt opkvalificeringsforløbet er Zebra A/S, som ejer Tigerbutikkerne.

Erfaringer fra Tigerbutikkerne
Tigerbutikkerne er ikke ulig den øvrige detailbranche kendetegnet ved, at en del af de ansatte er ufaglærte.

Zebra har ønsket at give ufaglærte medarbejdere mulighed for, gennem et efteruddannelsesforløb, at uddanne til salgsassistent.

15 erfarne medarbejdere
De 15 medarbejdere, som har deltaget i opkvalificeringsforløbet, har typisk været i virksomheden i en årrække og er over 25 år. Faktisk spænder deltagernes alder sig fra 26-60 år og gennemsnitsalderen er 38,2 år. Med andre ord passer de perfekt på den profil, som opkvalificeringsforløbet var tiltænkt.

Fokus for Zebra har været at bidrage til, at give medarbejderne mulighed for, at udvikle sig såvel personligt som fagligt.

Samtidig er der fra Zebras side også et naturligt fokus på, at de øgede faglige kompetencer skal sikre, at Zebra som virksomhed bliver bedre til at drive forretning.

Som HR Manager Per Tejlmand fra Tiger udtaler:
- Vi oplever, at de undervejs i forløbet har fået større viden om ”hvorfor vi gør som vi gør”, hvilket danner baggrund for bedre og mere bevidste beslutninger i hverdagen. Mavefornemmelsen bliver suppleret af konkret viden.

Med andre ord kan det, som Zebra får ud af at sende medarbejderne på kursus beskrives med tre udsagn: Kompetenceløft, fastholdelse og øget arbejdsglæde.

Økonomi i forløbet
Det giver god mening, at sender medarbejdere afsted på opkvalificeringsforløbet.

Hvis virksomheden og medarbejderen er omfattet af landsoverenskomsten for butik gives der mulighed for, at den enkelte medarbejder har ret til 5 ugers frihed pr. år, inden for en periode på 3 år, til at deltage i opkvalificeringsforløbet.

Desuden er der afsat midler til opkvalificeringsforløbet i den kompetenceudviklingsfoden, som er knyttet til butiksoverenskomsten, så de medarbejdere, som er omfattet af overenskomsten og er i målgruppen for forløbet, kan deltage kvit og frit på forløbet. Det vil blandt andet sige, at deltagerens løntab bliver godtgjort af kompetencefonden og godtgørelse fra staten, mens selve kursusforløbet er gratis.

Originalartikel: http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider...
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125