Dagligvarekæder fravælger Post Danmark
Post Danmark deler kun tilbudsaviser ud for Dagrofas kæder og Lidl. FK Distribution sidder på resten
Forholdet mellem de to reklame-distributører, FK Distribution og Post Danmark, er af den slags, hvor man jævnligt pudser konkurrencemyndighederne på hinanden i kampen om andelene på et marked til en værdi af ca. en mia. kr.
Men blandt dagligvarekæderne har FK Distribution tilsyneladende fået et afgørende overtag i forhold til sin tidligere statsmonopol-konkurrent.
Ifølge Dansk Handelsblads rundspørge bruger kæder med mere end 80 pct. af omsætningen herhjemme FK, herun-der begge giganterne, Coop og Dansk Supermarked.
Tilbudsavis-eksperten Claus Nykjær fra analysevirksomheden iCoCo ser den store overvægt som et udtryk for, at FK formår at give kæderne de mest attraktive tilbud.
– Som udgangspunkt må man regne med, at både Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa er en flok dygtige køb-mænd. Så hvis de køber ind her, så er det efter de samme paroler, som når de handler med alle deres andre leverandø-rer. Og så er Post Danmark bare ikke konkurrencedygtig nok, siger han til avisen.