Mobilen overhaler pc på onlinehandel
En undersøgelse af 1100 webshops viser, at handel på mobil er steget med 61 pct.
Rapporten er baseret på svar fra Demandwares 1100 internationale webshops, og den viser, at handler foretaget via mobil er steget med 61 procent på et år frem til fjerde kvartal 2014.
Der er store nationale forskelle. Eksempelvis handler englænderne dobbelt så meget via mobilen som franskmændene.
Smartphones udgjorde 33 pct. af alle den samlede trafik og 16 pct. af alle ordrer i 4. kvartal 2014.
Tabletten blev benyttet til 17 pct. ordrerne og udgjorde 14 pct. af trafikken i fjerde kvartal, hvilket er en stigning på henholdsvis 9 og 4 pct. på årsbasis.
PC’en udgjorde en tredjedel af trafikken på websiderne, og 16 pct. af ordrene blev afgivet her.
Ifølge rapporten bevæger shopperne sig i stigende mellem enhederne.
-Brugerne er kortere tid på den enkelte webshop og besøger flere sider i deres jagt på gode tilbud. Det skyldes, at de er blevet mere fortrolige med online handel og samtidigt mindre tålmodige hvis de møder ikke-responsivt design. Det giver også flere besøg uden at brugerne reelt handler. Det er med andre ord blevet mere normalt at ”ose” på nettet. Tallene understreger betydningen af at sætte mobilt design i centrum ved udvikling af e-handel samt tilpasse sig nationale forskelle, siger Lars Grønkjær fra Demandware.
Der shoppes hyppigere på nettet, men varigheden af et besøg er blevet kortere. Det gennemsnitlige besøg er således faldet med 22 pct. til 10,2 minutter fra 2013 til 2014. Hårdest er det gået ud over besøgene via mobilen, der nu kun varer 9,6 minutter – et fald på 37 pct.