23948sdkhjf

Indkøbsnettet sejrer kæmpestort over internettet

Dagligvarer online er utænkeligt for langt de fleste danskere
Langt størstedelen af de danske forbrugere vil have frugt, grønt og andre fødevarer i hænderne, før de køber. Næsten 90 procent af forbrugerne foretrækker således at købe fødevarer i de fysiske butikker frem for på nettet. Og kun 14 procent har i det hele taget prøvet at handle i en dagligvarebutik på nettet, viser en landsdækkende undersøgelse fra Eniro Danmark, der har kortlagt danskernes indkøbsvaner på nettet.

I en pressemeddelelse fra Eniro forklarer livsstilsekspert Henrik Byager danskernes manglende lyst til at købe dagligvarer på nettet med, at der netop er tale om en sanselig oplevelse, hvor forbrugeren sjældent lang tid i forvejen beslutter sig for, hvad der bliver lagt i indkøbskurven.

- Man vil selv vælge
- Når man handler i en fysisk butik, kan man også fysisk forsikre sig om varernes kvalitet. Man kan tage æblerne i hånden eller sammenligne pakkerne med oksekød. For selv om kvaliteten af alle varerne er i orden, er de jo ikke fuldstændig ensartede. Her spiller de personlige præferencer også ind. Man vil selv vælge, præcis hvilken pose bagekartofler man køber, siger Henrik Byager.
Flere synlige fordele

- Samtidig er det de færreste, der på forhånd finder ud af, hvad de vil lave til aftensmad. De bruger også turen rundt i supermarkedet til at blive inspirerede. Så med mindre det bliver væsentligt billigere at handle på nettet, tror jeg ikke, at mange danskere vil ændre vaner lige med det første, tilføjer han.

Undersøgelsen viser også, at syv procent rent faktisk foretrækker at købe daglige fornødenheder på nettet frem for i fysiske butikker. Og at mere end hver femte i København har prøvet at handle dagligvarer på nettet, mens det kun er fem procent Vestjylland.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111