Coop nytænker private label
Supermarkedskæden vil i fremtiden indlede flere strategiske co-branding samarbejder med udvalgte fødevareproducenter.
Strategeien med at co-brande sine private label-varer betyder at både supermarkedet og producenten markedsføres under samme varemærke.
- Vi har lagt os i selen for at gøre mere ved vores private label. Hvis vi kigger bredt på det, der hedder kvalitetsparametret, altså i den høje ende af skalaen, så mangler vi noget der. Der kan det være en oplagt mulighed at gå sammen med nogle producenter, der har et mærke eller et navn - nogen, der har nogle kompetencer, som kan støtte vores egne mærker - og lave nogle strategiske samarbejder med dem. Det evaluerer vi i øjeblikket, siger marketings- og innovationschef i Coop, Michael Christensen, til FødevareWatch.
Han uddyber at de nye samarbejder typisk vil være inden for premium-segmentet, altså varer, der konkurrerer på kvalitet og ikke pris. Et eksempel på dette er pt. et samarbejde med Hansens Flødeis, der sælges under Coops "Smag forskellen"-mærke. I Irma co-brander Coop også en række mejeriprodukter i samarbejde med mejerierne Gyrup og Dybbæksdal.