23948sdkhjf

FDIH bakker op om nye retningslinier for netbetalinger

Nye retningslinjer gør det sikrere at betale på nettet. FDIH bakker op om Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer for netbetalinger, der sikrer bedre information om abonnementsbetalinger og tilbagevendene træk på betalingskort.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe offentliggjorde i dag nye retningslinjer for betalinger ved fjernsalg, der sikrer forbrugerne bedre information om abonnementsbetalinger og mulighed for at afvise visse betalinger, der trækkes direkte på betalingskort.

- Vi har i længere tid deltaget i drøftelserne hos Forbrugerombudsmanden sammen med en lang række organisationer, og vi er tilfredse med de nye retningslinjer, der sikrer bedre gennemskuelighed i sær ved abonnementsbetalinger, siger chef for Public Affairs Henrik Theil fra FDIH.

Baggrunden for aftalen om retningslinjerne er især, at der har været et stigende antal klager over de vilkår, som forbrugere oplever ved tilbagevendende betalinger, som trækkes direkte på kundens betalingskort. Ligeledes har der heller ikke været klarhed om indsigelser mod betalinger, hvor virksomheden kan trække beløb på kundens kort baseret på allerede afgivne oplysninger om betalingskortet.

- Der er ikke problemer i forhold til almindelige køb på nettet, hvor ordreafgivelse og betaling sker i én sammenhængende proces. Her fungerer tingene, og lovgivningen er fokuseret på dette område. Det er abonnementsbetalinger med direkte træk på betalingskort, eller adgang til at trække flere gange på et allerede oplyst betalingskort, hvor der har manglet nogle pejlemærker for god opførsel omkring information til kunden ved ændringer i beløb, og kundens mulighed for at afvise disse betalinger, forklarer Henrik Theil.

Retningslinjerne kræver, at virksomhederne med tilbagevendende betalinger, hvor betalingsbeløbet kan ændre sig ved hver betaling, skal informere abonnenterne senest 8 dage inden en betaling og acceptere indsigelser mod betalinger i op til 14 dage efter betalingen. Det skal hjælpe til at undgå ubehagelige overraskelser ved meget større træk på betalingskortet, end kunden forventer.

- Det spørgsmål bør være løst nu, og den brede sammensætning af arbejdsgruppen sikrer også, at alle relevante brancher er hørt – og alle har nikket til udformningen. Vi underbygger tilliden til onlinehandel, og retningslinjerne giver samtidig Forbrugerombudsmanden et ekstra værktøj til at gribe ind over for dem, der lever højt på uigennemskuelige betalingsvilkår og abonnementsfælder.

Forhandlingsparterne er Forbrugerrådet Tænk, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Teleindustrien, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Finans og Leasing, Danske Medier, Nets og Finansrådet. Spillemyndigheden og Finanstilsynet har deltaget i forhandlingerne.

Kilde: FDIH

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066