23948sdkhjf

Coop: Interessen for specialøl vokser stadig i højt tempo

I år er det 10 år siden danskernes ølforbrug blev revolutioneret, og specialøl fik sit gennembrud. Nye tal fra Coop viser, at interessen fortsat vokser – endda i et overraskende højt tempo.
I de første fire måneder af 2014 har Coop således solgt 37 procent flere specialøl fra danske og udenlandske bryggerier i forhold til den tilsvarende periode sidste år.

- Hvis man troede specialøl, ville være et modelune, tog man fejl, siger kategorigruppechef Kenn Thomsen, Coop, der var med til at skabe gennembruddet for de nye øl og danskernes ændrede vaner.

Det skete, da han i 2004 fik Vestfyens Bryggeri til at udvikle specialøl af høj kvalitet, men til en god pris. Samtidig var Kvickly den første kæde der lavede centralaftale på de meget populære mikrobryg øl fra Svaneke Bryghus på Bornholm. De forskellige varianter af den Willemoes-øl, som Vestfyen producerede for Coop, er i dag de mest solgte.

- I april, hvor vi havde et godt tilbud på Willemoes i alle vore kæder, solgte vi lige så mange flasker, som vi gjorde de første tre hele år tilsammen. Det er med andre ord blevet langt mere folkeligt at drikke andet end de gængse mærkevarer og discountøl. Jeg tror væksten vil fortsætte af 3 grunde:
1. Danskerne har vænnet sig at øl skal smage af mere
2. Priserne er kommet ned i takt med at produktionen er kommet op
3. Der kommer mange nyheder, både fra danske og udenlandske bryghuse
Så vi gør mere og mere ud af specialøl i vores butikker, og kan se at kunderne værdsætter fornyelse og god kvalitet, siger Kenn Thomsen.

Kvickly markerer de 10 år med et Ølfestivalg, hvor kunderne kan stemme om 13 forskellige danske specialøl. Vinderen vil efterfølgende få fast plads på ølhylden i landets 79 Kvickly varehuse.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145