23948sdkhjf

Lidl storhitter på Facebook

Lidl har som den første dagligvarekæde rundet 10 millioner facebook-fans i Europa. Facebook har vist sig, at være en meget vigtig platform for Lidls kommunikation med kunderne.
Lidl rundede den 27. februar i år en ny milepæl, nemlig 10 millioner facebook-fans. Dette fremgår af en analyse med titlen „Lidl Now #1 European Food Retailer on Facebook”, som den globale analysevirksomhed „Socialbakers“ offentliggjorde for nylig. Det skriver Lidl i en pressemeddelelse.

Lidl startede sine internationale aktiviteter på de sociale medier i september 2011 med 7 pilotlande (Storbritannien, Spanien, Irland, Holland, Kroatien, Rumænien og Finland). Inden da havde Lidl Tyskland allerede oprettet den første virksomhedsside på Facebook.

Lidt efter lidt kom også de andre Lidl-lande med på facebook-vognen, og i april 2013 kom de sidste lande med. I dag har Lidl 26 virksomhedssider på Facebook og følges af omkring 10,2 millioner fans. Den gennemsnitlige andel af facebook-brugere i befolkningen ligger på 5,9 % i de pågældende lande. Lidl er således efter blot at have været aktiv på Facebook i 2½ år allerede på 1. pladsen blandt dagligvarekæder i Europa og på en 2. plads globalt.

Lidl er dog ikke kun førende målt på antallet af fans. Den analyse som Socialbakers har foretaget viser også, at Lidl er den dagligvarekæde i Europa, der har det største antal interaktioner (Engagement) og besvarer det højeste antal facebook-henvendelser.

- Facebook har i de seneste 2½ år udviklet sig til en meget vigtig platform for Lidls kommunikation, udtaler Andreas Brückner, der er direktør i MRM Worldwide, som er det bureau Lidl samarbejder med i forbindelse med sociale medier.

- Succesen skyldes den konsekvens og den store professionalisme, som Lidl er gået på de sociale medier med. I stedet for kun at bruge Facebook til reklamer, bruger Lidl Facebook til en åben og synlig tovejs-kommunikation med sine kunder.

Inddrager aktivt fans
Lidl byder på de klassiske konkurrencer, men inddrager der ud over også sine fans aktivt. Der er f.eks. udviklet produkter sammen med Lidls communities (crowdsourcing) og foretaget indsamlinger (crowdfunding). Fansene inddrages også aktivt i forbindelse med udformning af tilbud. I nogle Lidl lande har man f.eks. overladt det til fansene at bestemme, hvilke varer fra Lidls sortiment, der skal være på tilbud i butikkerne.

- Lidl tager sine fans’ holdninger meget alvorligt. Det er efter min mening, ud over det nyskabende indhold, en af de væsentligste grunde til den store succes, fortsætter Andreas Brückner.

- Også fremover vil vores fokus inden for facebook-aktiviteterne være på nytænkning, kundeloyalitet og synlighed.

Lidl Danmark på Facebook
Lidl Danmark kom på Facebook i marts 2012 og har i dag over 120.000 fans, hvilket gør virksomheden til Danmarks mest populære discount-supermarked på Facebook. Samtidig er det også det supermarked, der har suverænt flest fans pr. butik (cirka 1.300).

- Vi er rigtig glade for vores fans, især fordi de er så engagerede og aktive, som de er. Det er fantastisk at se, at de danskere, der har valgt at ”synes godt om” vores side, giver deres mening til kende og har lyst til at engagere sig i de temaer og spørgsmål, vi tager op, fortæller Lidl Danmarks kommunikationschef Rikke Brandes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094