23948sdkhjf

Danskerne vilde med lyd

Der er fire millioner lydanlæg i de danske hjem, og især dockingstationer er blevet populære det sidste par år, fortæller BFE’s forbrugerundersøgelse.
- Tendensen er klar: Det traditionelle lydanlæg afløses i høj grad af streaming - hvor musikken typisk spilles via en dockingstation, siger BFE’s direktør Laila Kelp Rasmussen.

Dét viser Branchen ForbrugerElektroniks årlige forbrugerundersøgelse, hvor TNS Gallup har spurgt flere end 2.000 danskere om deres køb og brug af forbrugerelektronik.

1,3 millioner dockingstationer
2011 var rekordåret for dockingstationer, som der blev solgt 208.000 af, men i 2012 faldt det til 144.000 for atter at være på vej op med 184.000 i 2013. Udbredelsen af smartphones vokser hastigt og dermed øges behovet for trådløst at kunne spille playlisterne højt eller dele dem med vennerne, så det indikerer, at der kan ventes fortsat vækst.

Kurven over bestanden er derfor steget støt siden 2010 fra godt 600.000 til nu 1,3 millioner dockingstationer i Danmark. BFE’s tal viser også, at tre ud af ti husstande har en dockingstation og én ud af ti har flere.

Kigger vi på deciderede lydsystemer, så blev der solgt 108.000 i 2013; en svag stigning fra 106.000 året før.

Totalt er der omkring fire millioner lydanlæg i de danske hjem: Dette tal dækker over docking¬stationer, hjemmebioanlæg/soundbar og højtalere.

Hertil kommer radioerne, som jo også i mange tilfælde fungerer som stereoanlæg med masser af power: Der blev i 2013 solgt knapt 400.000 radioer, og i alt der er seks millioner i Danmark.

Listerne over de mest populære mærker:
Dockingstationer: 1. Philips. 2. Bang & Olufsen. 3. Bose. 4. Sony. 5. Logitec. 6. Samsung. 7. International Reciever Company. 8. Pioneer. 9. Sonos.

Lydsystemer: 1. Nad. 2. Philips. 3. Samsung. 4. Sonos. 5. LG. 6. Sony. 7. Panasonic. 8. Dali. 9. Pioneer. 10. Yamaha.
Læs mere om: lyd
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111