Stigende detailsalg i februar
Efter et par sløje måneder med fald steg detailhandlens samlede salg i februar.
Tallene viser også, at detailsalget i perioden december-februar var 0,1 procent højere end i september-november. Salget af fødevarer og andre dagligvarer var uændret i de seneste tre måneder i forhold til de foregående tre måneder, mens salget af andre forbrugsvarer var 0,3 procent højere. Salget af beklædning mv. var 0,6 procent lavere.
Set over de seneste tolv måneder har detailsalget ligget ret stabilt. Tallene er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.
Større salg end i samme måned året før
Renset for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i februar 0,7 procent. højere end i samme måned året før. Salget af andre forbrugsvarer var 1,4 procent højere, mens salget af fødevarer og andre dagligvarer var 0,4 procent højere. Salget af beklædning mv. var også her lavere og faldt med 1,1 procent.
Opgjort over tre måneder var det samlede detailsalg lidt lavere (0,2 procent) i december 2013-februar 2014 sammenlignet med samme periode for et år siden, dvs. december 2012-februar 2013.
Stærk internethandel i januar
I branchen detailhandel fra postordreforretninger, som i praksis hovedsagelig omfatter rene internetbutikker, var omsætningen i januar 2014 16 procent højere end i januar 2013. Danske internetbutikkers detailsalg indgår i detailomsætningsindekset i varegruppen andre forbrugsvarer.
For discountforretninger var omsætningen i januar 4 procent højere end i samme måned året før, mens den for supermarkeder var 1 procent. højere. I byggemarkeder og værktøjsmagasiner var omsætningen 4 procent højere, mens den i farve- og tapetforretninger var 6 procent. lavere.
De brancheopdelte tal er ikke korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving, og offentliggøres med en måneds forsinkelse i forhold til det samlede detailsalg og de varegruppeopdelte tal.
Kilde: Danmarks Statistik