Detailhandlens salg skuffer
Trods optimisme hos forbrugerne og stigende erhvervstillid falder detailhandlens salg.
- Virksomhedernes omsætning har længe ligget og svinget om et nogenlunde konstant niveau, og den tendens ser desværre ud til at fortsætte lidt endnu. Erhvervstilliden ligger ellers pænt, men på trods af optimismen mangler vi endnu at se de helt klare tegn på, at vi nu er ved at ligge krisen bag os, siger Mathias Secher, der er erhvervsøkonomisk konsulent hos DI, og fremhæver detailhandlen:
- Særligt detailhandlen har skuffet på det sidste med et direkte fald i omsætningen. Forbrugerne har ellers været ganske optimistiske siden i sommer, men optimismen har altså endnu ikke givet anledning til øget forbrug, forklarer Mathias Secher.
I perioden november-januar faldt detailhandlens salg med 1,1 procent i forhold til perioden august-oktober. Samlet faldt erhvervslivets salg med 0,5 procent i samme periode. Alligevel er der grund til at fastholde den optimisme, som erhvervstilliden afspejler.
- Ser man lidt fremad, er der dog god grund til at tro på bedre tider. Europæisk økonomi ser langt om længe ud til at være i fremgang igen, og det vil med tiden trække lidt mere gang i dansk økonomi. Nogen imponerende vækst er der ikke udsigt til, men der er trods alt bedre tider forude, siger Mathias Secher.