23948sdkhjf

Danskerne putter mere økologi i indkøbskurven

Danskerne bruger omkring 1400 kroner på økologi om året. Det er mere end sidste år, og forbruget forventes at stige.
Når danskerne står i supermarkedet, ryger der ofte en vare med et rødt økomærke i kurven. Helt nøjagtig var 7,6 pct. af det samlede fødevaresalg i detailhandlen i 2012 økologisk.

Derfor er danskerne igen i år blevet kåret som den nation i verden, hvor forbrugerne bruger anden flest penge på økologiske varer.

Det viser en ny rapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den verdensomspændende økologiorganisation IFOAM. Rapporten bliver offentliggjort i forbindelse med verdens største økologiske fødevaremesse BioFach, der finder sted i Nürnberg de kommende dage.

Danmark bliver slået i økologiske indkøb af Schweitz, hvor økologiske varer er dyrere end i Danmark. Økologichef hos Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen er stolt af andenpladsen og tror øko-salget i Danmark fortsat vil stige.

- Det er virkelig flot, at Danmark stadig er det land i verden, hvor forbrugerne bruger anden flest penge på økologi. Ser man på antallet af økovarer, ligger Danmark faktisk i spidsen, men i Schweitz koster økologi mere. Derfor bruger de flest penge på færre varer, siger Kirsten Lund Jensen og fortsætter:

- Økologien er vokset på det danske marked, og det tror vi på den fortsat vil gøre. Faktisk forventer vi en stigning på 5 til10 pct. i salget af økologi i Danmark i 2014.

Økologisk omlægning kan ses
Ud over privatforbruget af økologi i Danmark er forbruget i den såkaldte foodservice også i kraftig stigning. I 2012 brugte kantiner, børnehaver og plejehjem omkring 800 millioner kroner på økologiske varer, men foreløbige tal viser en stigning i forbruget på omkring 100 millioner i 2013. I Landbrug & Fødevarer tror man, at det tal vil stige med omkring 20 pct. i 2014.

- Rigtig mange kommuner er i gang med at omlægge til mere økologi. I følge regeringens økologiske handlingsplan skal alle kommuner omlægge til 60 pct. økologi inden 2020, og en del kommuner er godt i gang. Det kan mærkes på økologisalget, og det vil det fortsat kunne de næste mange år, siger Kirsten Lund Jensen.

Allerede i december 2013 viste tal fra Danmarks Statstik, at eksporten af danske økologiske varer var steget med 12,3 pct. til 1.166 mio. kroner siden 2011. Så med de nye tal er der fremgang både danske og udenlandske marked.

- Vi kan se, at dansk økologi er et hit hos både danske og udenlandske forbrugere, og fremtidsudsigterne er gode. Både herhjemme men også på helt nye markeder som det kinesiske, hvor vi er ved at få hul igennem, slutter Kirsten Lund Jensen.

Kilde: L&F

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14