Fremtidens er grøn for skandinaviske supermarkeder
Energieffektivitet og lavere udledning af CO2 er sat på dagsordenen hos supermarkederne i Skandinavien.
- I dag er der en større bevidsthed mod energieffektivitet fra detailhandlens side, og det er forretningerne selv, der går foran. Supermarkederne er simpelthen nødt til at være med fremme og ikke vente på forbrugernes krav, for hensynet til miljøet er højt på den politiske dagsordenen, og det er også på vej til at blive det hos forbrugerne. Den samme tendens er blandt andet set i modebranchen i forhold til bæredygtighed, siger Mette Skovgaard Frich, Trend Manager ved Retail Institute Scandinavia.
Tendensen mod grønnere omstilling mærker man også hos industrivirksomheden Danfoss, som har været med i de første skandinaviske projekter om at mindske supermarkeders energiforbrug og CO2-udledning.
- Forbrugerne forventer friske fødevarer og god komfort, når de handler i deres lokale supermarked. Derfor bruger butikkerne store mængder energi på køling af fødevarer og opvarmning af butikken. Normalt udledes varmen fra et køleanlæg nemlig direkte ud i den blå luft, men det kan undgås, hvis anlægget anvender CO2 som kølemiddel. Her kan den overskydende varme blandt andet bruges til at opvarme butikken, siger Lars Overby, som leder udviklingen af elektroniske styresystemer til køleindustrien i Danfoss Refrigeration & A/C Controls.
I Norge samarbejder Danfoss netop nu med den norske regering, den uafhængige researchorganisation SINTEF Energy Research og supermarkedskæden Rema 1000 om at opnå en 30 % energibesparelse generelt i norske supermarkeder i 2020. Konkret blev verdens nok mest avancerede supermarked inden for energieffektivitet taget i brug i Trondheim for få måneder siden, og med en installation af et varmegenvindingsanlæg med CO2 er der udsigt til energireduktion på mindst 30 %. I de kommende måneder vil SINTEF Energy Research og Danfoss overvåge systemets energieffektivitet, og det forventes, at Rema 1000 i Trondheim bliver fremtidens konceptbutik for mindst 150 norske dagligvarebutikker, der skal bygges i løbet af de næste par år.