Modebranchen bør se nærmere på vækstmarkederne
Dansk Erhverv opfordrer tøj og modebranchen til at vove sig ud på de nye vækstmarkeder uden for EU, hvor der ligger et betydeligt uudnyttet eksportpotentiale.
Det understreger Danmarks styrkeposition inden for modebranchen. Dansk Erhverv opfordrer tøj og modebranchen til at vove sig ud på de nye vækstmarkeder uden for EU, hvor der ligger et betydeligt uudnyttet eksportpotentiale.
Brancheforeningen for tekstil og mode WEAR og erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har netop udarbejdet en analyse med de økonomiske nøgletal for modebranchen i 2013.
De nyeste eksporttal for modebranchen viser en samlet eksport for over 26 mia. kr. årligt, svarende til 4,3 % af den samlede danske eksport. Når man sammenligner 2013 med 2012 er eksporten i de første 10 måneder af 2013 steget med 2 pct. sammenlignet med samme periode i 2012. Det er en større stigning end stigningen for den samlede danske vareeksport på 1,6 pct.
Ifølge analysen er de store aftagere af dansk tøj og mode fortsat nærmarkederne. 85 pct. af eksporten går til 10 lande svarende til 22 mia. kr. Det gælder lande som f.eks. Tyskland, Sverige, Norge, Holland, Storbritannien og Finland. Til sammenligning går kun 0,6 pct. af eksporten til USA og 1,2 pct. til BRIK-landene.
- Danmark har en stærk position inden for mode i udlandet og udgør et vigtigt eksporterhverv for Danmark. Med de stærke vækstrater, som både BRIK- landene og andre vækstmarkeder oplever, bør den danske mode- og tøjbranche også satse på at eksportere til disse lande udover de traditionelle nærmarkeder. Netop vækstmarkederne er kendetegnede ved store befolkningsgrupper, der oplever et løft i levestandarden og købekraften, siger Nynne Norman Scheuer, eksportkonsulent i WEAR, Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv og Wear oplever dog, at den danske modebranche har brug for vejledning og viden om fjernmarkederne, før de tør tage springet og eksportere. Derfor giver brancheorganisationen også medlemmerne vejledning på netop det område.
De internationale samhandelsaftaler spiller også en afgørende rolle.
- Samtidig er det utroligt vigtigt, at vi får forhandlet frihandelsaftaler på plads, idet de simpelthen fungerer som generatorer for samhandel og eksport. Derfor har vi også store forventninger til de frihandelsaftaler, som vi i EU forhandler med bl.a. USA og Japan om. Både USA og Japan er store og meget interessante markeder for danske virksomheder, siger Nynne Norman Scheuer.