23948sdkhjf

Coop stopper discount ekspansion

Coops nye topchef, Peter Høgsted, vil stoppe Coops ekspansion af Fakta-kæden. Koncernen skal i stedet satse mere på kvalitet i fødevarer.
Coop ændrer kurs, og vil nu gøre det op med den danske discountbølge. Det oplyser Jyllands-Posten.

Dagligvarekoncernen stopper derfor ekspansionen af Fakta-butikker. Kæderne Kvickly, Irma og SuperBrugsen skal i stedet satse endnu mere på kvalitetsfødevarer.

Sådan ser Coop Danmarks nye strategi ud, som netop er blevet præsenteret for de 38.000 medarbejdere.

Fakta-butikkerne har ifølge Peter Høgsted en stor del af skylden for, at Coop Danmark kommer ud af 2013 med et regnskab, hvor resultatet er dårligere end i 2012. Det år gav et koncernresultat før skat på 382 mio. kr. efter en omsætning på 45 mia. kr.

- Året giver et skuffende og ikke tilfredsstillende resultat. En del af skuffelsen skyldes Fakta. Både Irma og SuperBrugsen kører fornuftigt, mens de små brugser kører o.k. Kvickly har halveret kædens underskud og går snart i sort, siger Peter Høgsted ifølge Jyllands-Posten.

Fakta er problematisk for os
- Fakta er problematisk for os, og vi har måske haft en lidt for aggressiv ekspansionslyst, samtidig med at lukkeloven har gjort ondt på Fakta. Vi skal også på den korte bane kigge på, hvordan vi kan stabilisere den kæde. Vi har tidligere åbnet 50 butikker årligt. Med vores nye plan siger vi også, at vi nedsætter ekspansionen på discount, siger Peter Høgsted ifølge Jyllands-Posten.

Peter Høgsted understreger dog, at åbningen af 30 nye Fakta-butikker i år ikke bliver ændret. På den korte bane har han ikke ikke planer om at skære ned i Fakta-kæden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188