23948sdkhjf

Julehandlen rykker ud i cyberspace

Danskerne har for alvor taget e-handlen til sig, når der skal lægges gaver under juletræet.
En analyse fra Dansk Erhverv viser, at 55 pct. af danskerne forventer at købe julegaver på nettet i år for i alt ca. 1,2 mia. kroner.

En ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 55 procent af danskerne forventer at købe julegaver på nettet i år. Godt en femtedel af det beløb, danskerne bruger på julegaver i år, vil blive brugt på nettet.

- E-handlen har bidt sig godt fast i danskerne, når det gælder årets julegaver, idet 55 procent af danskerne forventer at købe julegaver på nettet i år. Ofte køber man julegaver baseret på ønskesedler, og der kan nogle gaver med fordel købes på nettet, hvis man vil undgå trængsel og alarm i juletiden. Det kan for eksempel være produkter, som man ikke behøver at prøve, røre eller se i virkeligheden. Omvendt er der stadig mange, der foretrækker at juleshoppe i butikkerne, fordi de kan se og få vejledning om varerne eller fordi, det ofte er nemmere for modtageren af gaven at bytte den, hvis det bliver nødvendigt, siger Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Julehandlen på nettet er steget i forhold til sidste år, idet 13 procent af de adspurgte forventer at bruge flere penge på nettet i julen sammenlignet med sidste år. Ser man udelukkende på e-handlende danskere, forventer hele 23 procent af de e-julehandlende danskere at lægge flere penge på nettet i år sammenlignet med sidste år. Kun 7 procent forventer at bruge færre penge på nettet.

- Når vi sammenligner med en undersøgelse af danskernes e-julehandel i julen 2012, er der nogenlunde lige så mange, der forventer at købe julegaver på nettet i år, som købte sidste år. Det interessante er, at mange af de danskere, der har taget e-julehandlen til sig, er blevet så begejstrede for denne indkøbsform, at de forventer at bruge en større andel af deres julegavebudget på nettet i år.

- Sammenlagt forventer vi, at danskerne vil bruge ca. 1,2 milliarder kroner på e-handel i forbindelse med julen, siger Marie Louise Thorstensen.

Dertil kommer det, der lægges i udenlandske netbutikker, som ikke er medregnet i Dansk Erhvervs juleprognose. Generelt lægger danskerne cirka 20 procent af det beløb, de e-handler for, i udenlandske netbutikker.

Dansk Erhvervs befolkningsundersøgelse viser desuden, at henholdsvis 56 procent af kvinderne og 55 procent af mændene forventer at købe julegaver på nettet i år.

- Det er meget interessant at se, at forventningen om at købe julegaver på nettet i år er næsten lige stor blandt begge køn. Mænd plejer at være lidt foran, når det gælder brug af teknologi, men omvendt er der nok lidt flere kvinder, der påtager sig en større andel af julegaveindkøbene. Så i sidste ende ser det ud til at gå lige op i forhold til andelen, der forventer at handle julegaver på nettet, siger Marie Louise Thorstensen.

De mest aktive julenetshoppere finder man i aldersgruppen 30-39 år, hvor 68 procent forventer at købe nogle af deres julegaver på nettet.

De 50-årige, forventer at handle en smule mindre på nettet end de yngre, men knap halvdelen forventer dog alligevel at købe julegaver på nettet.

Ser man på den regionale fordeling af juleindkøbene på nettet, ligger regionerne meget lige, dog ligger Midtjylland en anelse under de øvrige. Hér forventer 46 procent at handle julegaver på nettet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096