23948sdkhjf

Matas har succes med automatisk varebestilling

Alle kædens 260 Matas-butikker bruger nu automatisk varebestilling baseret på forecasting, hvilket frigør butikspersonalet til at rådgive kunder.
Intelligent logistik er en del af succesen hos Matas. Det oplyser Erhvervsmagasinet SMC.

- Man skal passe på med at beskrive den slags forandringer for rosenrødt, for det er ikke nemt at indføre innovativ ny teknologi i en hel kæde. Men der er ingen tvivl om, at den automatiske varebestilling er en succes. Vi fortsætter med den løsning, og vi udbreder automatiseringen til vores indkøb, siger logistikchef Jesper Amsinck fra Matas.

Alle Matas-kædens butikker er nu omfattet af en SAS-løsning til automatisk varebestilling og forecasting.

- Vores automatiske varebestilling bestod en vigtig test, da vi åbnede det nye lager for især parfumeprodukterne. Tidligere blev disse varer leveret direkte fra leverandørerne til butikkerne, men nu leverer vi disse varer fra centrallageret. Det klarede løsningen uden bølgeskvulp og et minimum af kodning. Det gik faktisk helt uden problemer, at vi med ét slag fordoblede antallet af varer, siger Jesper Amsinck.

Tidligere brugte hver butik omkring én til halvanden time hver dag på at gennemgå det statistisk begrundede ordreforslag. Men den tid er slut.

- Nu ser vi for alvor effekten af systemet, hvor vi fuldautomatiserer varebestillingen. Butikken sparer op til ni timer per uge. Desuden har vi markant færre udsolgt-situationer, hvis den intelligente forecasting får lov at tage helt over og køre uden menneskelig indblanding”, fortæller teamleder Johnny Rolsted fra Matas logistikfunktion.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093