23948sdkhjf

Økologien er på vækstsporet

Efter et par stille år i dagligvarehandlen er økologien igen på vækstsporet på alle fronter.
Sådan lød budskabet på et møde på Økologi-Kongressen 2013 for et øjeblik siden, da Økologisk Landsforening og Coop præsenterede status på salget af økologi indenfor både dagligvarehandlen, foodservice og eksport og forventninger til udviklingen fremover.

- Økologien har oplevet vækst hele vejen igennem kriseårene. De seneste år er kurven fladet ud, men på baggrund af tilbagemeldinger fra virksomheder og dagligvarekæderne forventer jeg, at væksten i år lander på ca. fem procent.

Sådan præsenterer markedschefen i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg, den positive forventning til øko-salget i 2013. Under et møde på Økologi-Kongressen 2013, som afholdes i Vingsted Centret ved Vejle netop nu, blev han bakket op af ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland.

- Alle Coops kæder melder igen om vækst i økologi-salget. Allerede i sidste kvartal af 2012 noterede Coop en begyndende vækst i København og Aarhus, og nu er der vækst i alle distrikter, sagde han.

Coop-kæderne står for knap halvdelen af det økologiske salg, og på mødet præsentrede Thomas Roland analyseresultater, der viser, at 65 procent af de forbrugere, der handler i Coops kæder, har økologi i indkøbskurven.

- 40 procent af forbrugerne forventer desuden at bruge endnu flere penge på økologi næste år. Så der er virkelig sket et skifte fra 2012 til 2013. Optimismen på den her front er tilbage, sagde Thomas Roland.

Flere økovarer på hylderne
Halvdelen af alle danskere køber i dag økologiske varer hver eneste uge, og flere og flere danskere køber bredere ind økologisk. Varegrupper som eksempelvis økologisk fjerkræ, økologiske krydderurter og økologiske drikkevarer har markant vækst.

- I detailhandlen ser vi, at der kommer stadig flere økologiske varer på hylderne, og vi kan glæde os over, at vi i dag via dagligvarehandlen sælger ca. 20 procent flere økologiske varer, end vi gjorde før finanskrisen, sagde Henrik Hindborg og påpegede samtidig, at de økologiske varer også fylder mere og mere, når vi spiser ude. Det gælder eksempelvis på cafeer og restauranter og i særdeleshed i de mange kantiner over hele landet.

Øko-boom i foodservice
Knap 600 spisesteder har i dag opnået det økologiske spisemærke. Den økologiske omsætning til foodservice-sektoren er fordoblet på tre år, og Økologisk Landsforening forventer en markant vækst på mindst 15-20 procent i 2013.

- I det kommende år vil vi for alvor komme til at mærke effekten af, at en lang række kommuner over hele landet er gået i gang med omlægning til økologi. I alt 30 kommuner vil for alvor være i gang med omlægning til økologi i 2014, sagde Hindborg og understregede, at det kommer til at flytte rigtigt mange økologiske varer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078